Ympäristövaikutusten kartoitus ja päästöjen vähentäminen infrahankkeessa
Tuusjärvi, Antti (2021)
Tuusjärvi, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118299
Tiivistelmä
Kansalliset päästövähennystavoitteet ohjaavat yhteiskuntaa ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan ja tämä vaatii yrityksiltä omaa panosta muuttaa toimintatapojaan sekä aktiivisuutta osallistua ilmastotalkoisiin. Insinöörityön aihe syntyi tämän ajankohtaisen teeman pohjalta, sekä työn toimeksiantajana toimineen infraurakointiin erikoistuneen yrityksen VM Suomalainen Oy:n tavoitteesta kehittää toimintaansa ympäristöystävällisempään suuntaan.
Työn tavoitteena oli kartoittaa infrahankkeen aikana syntyviä päästöjä sekä löytää keinoja, joilla näitä päästöjä saataisiin pienennettyä hankkeen aikana. Työssä käsiteltiin aihetta urakoitsijan näkökulmasta hankkeen päästövähennystoimenpiteissä sekä pohdittiin urakoitsijoiden vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia hiilineutraaliutta tavoiteltaessa. Työtä varten tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, laadituista julkaisuista ja tutkimuksista sekä erilaisista internet-lähteistä. Tutkimusosuudessa perehdyttiin Helsingin kaupungin päästöttömän työmaan pilottihankkeeseen, jossa työn toimeksiantaja toimi pääurakoitsijana. Pilottihankkeena toimineesta Kulosaaren puistotien rakentamisesta kerättiin työtä varten tietoa työmaan avainhenkilöiden haastattelujen avulla sekä yrityksen luovuttaman materiaalin kautta.
Infrahankkeiden elinkaaren merkittävimmät päästövähennykset pystytään ratkomaan jo suunnittelu- ja tarjouskilpailuvaiheessa, riippuen paljolti hankkeen tilaajan tavoitteista. Hankkeen toteuttajan vastuulle jää omien toimintojensa optimointi, kuten työkoneiden käytöstä aiheutuvien päästöjen pienentäminen sekä materiaalitehokkuuden parantaminen. Työn aikana tehtiin vertailulaskentaa erilaisten toteutustapojen vaikutuksista hankkeen kokonaispäästöihin, jotka havainnollistavat esimerkiksi massojen kuljetuksista aiheutuvien päästöjen sekä kustannusten lisääntymisen.
Insinöörityön tuloksien avulla toimeksiantaja pystyy omilla työmaillaan jatkamaan päästöjä vähentävien toimien kehittämistä sekä hyödyntämään tutkimushankkeen tuloksia tulevaisuuden päästöttömien työmaiden hankkeissa.
Työn tavoitteena oli kartoittaa infrahankkeen aikana syntyviä päästöjä sekä löytää keinoja, joilla näitä päästöjä saataisiin pienennettyä hankkeen aikana. Työssä käsiteltiin aihetta urakoitsijan näkökulmasta hankkeen päästövähennystoimenpiteissä sekä pohdittiin urakoitsijoiden vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia hiilineutraaliutta tavoiteltaessa. Työtä varten tietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, laadituista julkaisuista ja tutkimuksista sekä erilaisista internet-lähteistä. Tutkimusosuudessa perehdyttiin Helsingin kaupungin päästöttömän työmaan pilottihankkeeseen, jossa työn toimeksiantaja toimi pääurakoitsijana. Pilottihankkeena toimineesta Kulosaaren puistotien rakentamisesta kerättiin työtä varten tietoa työmaan avainhenkilöiden haastattelujen avulla sekä yrityksen luovuttaman materiaalin kautta.
Infrahankkeiden elinkaaren merkittävimmät päästövähennykset pystytään ratkomaan jo suunnittelu- ja tarjouskilpailuvaiheessa, riippuen paljolti hankkeen tilaajan tavoitteista. Hankkeen toteuttajan vastuulle jää omien toimintojensa optimointi, kuten työkoneiden käytöstä aiheutuvien päästöjen pienentäminen sekä materiaalitehokkuuden parantaminen. Työn aikana tehtiin vertailulaskentaa erilaisten toteutustapojen vaikutuksista hankkeen kokonaispäästöihin, jotka havainnollistavat esimerkiksi massojen kuljetuksista aiheutuvien päästöjen sekä kustannusten lisääntymisen.
Insinöörityön tuloksien avulla toimeksiantaja pystyy omilla työmaillaan jatkamaan päästöjä vähentävien toimien kehittämistä sekä hyödyntämään tutkimushankkeen tuloksia tulevaisuuden päästöttömien työmaiden hankkeissa.