Kalakukkoa vai mustaamakkaraa? : Vertaileva tapaustutkimus Kuopion ja Tampereen ruokamatkailutuotteista
Hukkanen, Eerika (2021)
Hukkanen, Eerika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Kuopion ruokamatkailutuotteiden tarjoomaa ja selvittää, kuinka sitä voitaisiin jatkokehittää tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona European Region of Gastronomy Kuopio 2020-21 -hankkeelle. Kehittämiskohteiden löytämiseksi verrattiin Tampereen ruokamatkailutuotteiden tarjoomaa ERG-hankekokonaisuuden myötä syntyneisiin tuotteisiin. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitkä ovat Kuopion alueen ruokamatkailutuotteiden vahvuuksia ja heikkouksia, ja mitkä ovat tulevaisuuden kannalta mahdollisuuksia ja uhkia kehitystyölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimusmenetelmää ja opinnäytetyön aihetta koskevasta kirjallisuudesta ja verkosta löytyvistä lähteistä. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla tuotteiden saatavuutta ja markkinointia sekä peilaamalla niitä Suomen ruokamatkailustrategiaan ja tuotesuosituksiin. Lopuksi laadittiin SWOT-nelikenttäanalyysi havainnollistamaan Kuopion alueen ruokamatkailutuotteiden tarjooman jatkokehitysmahdollisuuksia.
Aineiston keruun yhteydessä havaittiin, että huomiota tulee kiinnittää erityisesti markkinointiin sosiaalisessa mediassa, tuotteiden ja palveluiden ympärivuotisuuteen, yritysten ja alueiden väliseen yhteistyöhön, tuotteiden paketointiin ja kansainvälistymiskriteereihin. Tulosten perusteella Kuopiolla ja Tampereella on paljon
yhtäläisyyksiä, mutta tarjoomassa on myös tuotekategorioittain huomattavia eroja.
Tuloksista kävi ilmi, että Kuopion alueen tarjooma on ruokamatkailutuotteiden osalta monipuolista, kun taas Tampereen alueen ruokamatkailu nojaa vahvemmin tunnettuihin ruokaravintoloihin.Tulokset osoittivat, että ruokamatkailu on kesäsesongille sijoittuvaa, mutta myös ympäri vuoden saatavia tuotteita on lisätty tarjontaan. Myös virtuaalitodellisuutta on etenkin Kuopion alueella hyödynnetty tuotekehityksessä.
Tulosten perusteella Kuopion alueen ruokamatkailua on yritysten välisen yhteistyön avulla mahdollista jatkokehittää kansainvälisemmäksi ja ympärivuotiseksi ruokamatkakohteeksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimusmenetelmää ja opinnäytetyön aihetta koskevasta kirjallisuudesta ja verkosta löytyvistä lähteistä. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla tuotteiden saatavuutta ja markkinointia sekä peilaamalla niitä Suomen ruokamatkailustrategiaan ja tuotesuosituksiin. Lopuksi laadittiin SWOT-nelikenttäanalyysi havainnollistamaan Kuopion alueen ruokamatkailutuotteiden tarjooman jatkokehitysmahdollisuuksia.
Aineiston keruun yhteydessä havaittiin, että huomiota tulee kiinnittää erityisesti markkinointiin sosiaalisessa mediassa, tuotteiden ja palveluiden ympärivuotisuuteen, yritysten ja alueiden väliseen yhteistyöhön, tuotteiden paketointiin ja kansainvälistymiskriteereihin. Tulosten perusteella Kuopiolla ja Tampereella on paljon
yhtäläisyyksiä, mutta tarjoomassa on myös tuotekategorioittain huomattavia eroja.
Tuloksista kävi ilmi, että Kuopion alueen tarjooma on ruokamatkailutuotteiden osalta monipuolista, kun taas Tampereen alueen ruokamatkailu nojaa vahvemmin tunnettuihin ruokaravintoloihin.Tulokset osoittivat, että ruokamatkailu on kesäsesongille sijoittuvaa, mutta myös ympäri vuoden saatavia tuotteita on lisätty tarjontaan. Myös virtuaalitodellisuutta on etenkin Kuopion alueella hyödynnetty tuotekehityksessä.
Tulosten perusteella Kuopion alueen ruokamatkailua on yritysten välisen yhteistyön avulla mahdollista jatkokehittää kansainvälisemmäksi ja ympärivuotiseksi ruokamatkakohteeksi.