Itse- ja vertaisarvioinnin vaikutus 13-14-vuotiaiden tyttöjen lentopallopelitaitoihin
Portaala, Sanni; Nousiainen, Roosa (2021)
Portaala, Sanni
Nousiainen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko itse- ja vertaisarvioinnilla vaikuttaa 13–14-vuotiaiden tyttöjen lentopallopelitaitoihin. Lisäksi tavoitteena oli antaa tietoa Napapiirin palloketuille itse- ja vertaisarvioinnin toimivuudesta yhtenä juniorivalmennuksen työvälineenä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pelaajan oman tietoisuuden lisääntymisen vaikutusta lentopallopelitaitoihin. Koimme aiheen merkitykselliseksi myös tulevaan työhömme liikunnanohjaajina. Tutkimuksesta saatava tieto voi rohkaista käyttämään itse- ja vertaisarviointeja myös omassa valmennustyössämme.
Työn tutkimukset toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Keräsimme aineistoa systemaattisella havainnoinnilla sekä kyselylomakkeella itse- ja vertaisarviointi muodossa talvella 2021. Tutkimusryhmäksi valikoitui C-ikäisten tyttöjen lentopallojoukkue, mikä rajasi jo valmiiksi tutkimukseen osallistuvien henkilöiden määrää. Tutkimukseen osallistui 18 tyttölentopalloilijaa, jotka jaettiin kahteen eri ryhmään, testiryhmään ja kontrolliryhmään.
Tutkimuksessa esiintyvät pelitaidot valikoituivat naislentopallon pelin voittamisen kannalta tärkeimpien taitojen kautta. Näitä pelitaitoja olivat syöttö, vastaanotto, passi ja hyökkäys. Tutkimuksesta selvisi, että itse- ja vertaisarvioinneilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa pelaajien omaan tietoisuuteen omista pelitaidoista. Tämä perusteltiin pelaajien täyttämien itse- ja vertaisarviointien keskiarvojen nousun kautta, joka heijastui myös systemaattisen havainnoinnin tuloksiin. Tutkimus ei kuitenkaan pystynyt täysin todentamaan syy-seuraussuhdetta itse- ja vertaisarvioinnin vaikutuksesta pelaajien pelitaitojen kehittymiseen.
Työn tutkimukset toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Keräsimme aineistoa systemaattisella havainnoinnilla sekä kyselylomakkeella itse- ja vertaisarviointi muodossa talvella 2021. Tutkimusryhmäksi valikoitui C-ikäisten tyttöjen lentopallojoukkue, mikä rajasi jo valmiiksi tutkimukseen osallistuvien henkilöiden määrää. Tutkimukseen osallistui 18 tyttölentopalloilijaa, jotka jaettiin kahteen eri ryhmään, testiryhmään ja kontrolliryhmään.
Tutkimuksessa esiintyvät pelitaidot valikoituivat naislentopallon pelin voittamisen kannalta tärkeimpien taitojen kautta. Näitä pelitaitoja olivat syöttö, vastaanotto, passi ja hyökkäys. Tutkimuksesta selvisi, että itse- ja vertaisarvioinneilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa pelaajien omaan tietoisuuteen omista pelitaidoista. Tämä perusteltiin pelaajien täyttämien itse- ja vertaisarviointien keskiarvojen nousun kautta, joka heijastui myös systemaattisen havainnoinnin tuloksiin. Tutkimus ei kuitenkaan pystynyt täysin todentamaan syy-seuraussuhdetta itse- ja vertaisarvioinnin vaikutuksesta pelaajien pelitaitojen kehittymiseen.