Hyvän perehdytyksen periaatteet ja tärkeys : Perehdytyskansio Finnkino Scalalle
Kejonen, Iida (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kejonen, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan toimipisteessä havaittu tarve työkalulle ja tukimateriaalille, josta olisi apua perehdytysprosessissa työntekijöille ja esimiehille. Tavoitteena oli tasoittaa sekä parantaa perehdytyksen laatua luomalla perehdytyskansio. Kansion avulla haluttiin siirtää myös niin sanottua hiljaista tietoa varmemmin eteenpäin kaikille työntekijöille. Opinnäytetyön viitekehyksenä oli hyvän perehdytyksen periaatteet, sen tärkeys sekä esimiehen rooli perehdytysprosessissa. Toiminnallisena kehittämistyönä toimeksiantajalle laadittiin perehdytyskansio. Sen taustaksi ja tueksi toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuskysymykset olivat ’’Mitkä työtehtävät tai niiden osa-alueet työntekijät kokevat haastavimmiksi?’’ sekä ’’Kuinka työntekijä kokee oman perehdytyksensä menneen?’’. Kysymysten tavoitteena oli selvittää, mihin työtehtäviin perehdytyksessä kannattaisi erityisesti keskittyä sekä onko toimipisteen perehdytysprosessissa kehityskohteita. Aineistonkeruumenetelmänä toimi yksilöhaastattelu. Perehdytyskansio koottiin ensin sähköiseen muotoon Microsoft Wordiin, jonka jälkeen se tulostettiin fyysiseksi versiokseen. Perehdytyskansion kokoamisessa käytettiin niin hiljaista tietoa, toimeksiantajayrityksen yleisiä ohjeistuksia, toimipisteen omia pelisääntöjä ja käytäntöjä sekä henkilökunnan kokemuksia ja osaamista. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että haastavimmiksi työtehtäviksi koettiin kassajärjestelmään liittyvät ongelmatilanteet, erityisesti lippumuutokset sekä hyvitystilanteet. Selville saatiin myös, että työntekijät, joiden perehdytysjakso on ollut kiiresesongilla tai samanaikaisesti toisen työntekijän kanssa, ovat järjestään kokeneet perehdytyksen laadun heikommaksi kuin muut työntekijät. Havaittiin myös, että suuri perehdyttäjien määrä on vaikuttanut negatiivisesti perehdytysprosessin sujuvuuteen ja tehokkuuteen. Johtopäätöksinä voitiin todeta, ettei toimipisteessä aina ole ollut käytettävissä tarvittavia resursseja perehdytysprosessin laadun varmistamiseen. Suurimpana resurssipulana aika. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneestä perehdytyskansiosta muodostui yhteensä 94 sivuinen, sen sisältäessä 20 päälukua. Kansio luovutettiin toimeksiantajan toimipisteeseen käytettäväksi toukokuussa 2021. Kansio otetaan virallisesti käyttöön seuraavan uuden työntekijän tullessa taloon.