Ihmeelliset vuodet Iisalmessa: varhaiskasvattajien käyttökokemuksia
Ahomaa, Kati (2021)
Ahomaa, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138616
Tiivistelmä
Lasten sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukeminen on yksi varhaiskasvatuksen tehtävistä. Lähes kaikissa varhaiskasvatusryhmissä on lapsia, joilla on käyttäytymisen haasteita. Carolyn Webster-Strattonin kehittämällä Ihmeelliset vuodet-menetelmällä tuetaan haastavasti käyttäytyviä lapsia ja heidän perheitään sekä lasten kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Ihmeelliset vuodet -menetelmällä annetaan ammattikasvattajille valmiuksia kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi.
Toimeksiantajana opinnäytetyössäni oli Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut, jonka henkilöstöä on koulutettu Ihmeelliset vuodet -menetelmän käyttöön vuodesta 2018. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia kokemuksia iisalmelaisilla menetelmän koulutukseen osallistuneilla varhaiskasvattajilla on ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotosta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Ennen kyselyn tekemistä perehdyin aiheeseen kirjallisuuden avulla sekä haastattelemalla Ihmeelliset vuodet -menetelmäkouluttajia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lasten sosiaalis-emotionaalista taidoista sekä kasvattajan vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen kohderyhmä oli yksitoista menetelmän koulutukseen osallistunutta varhaiskasvattajaa. Vastausten keräämisen jälkeen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmällä.
Tuloksista selvisi, että varhaiskasvattajat kokivat saaneensa Ihmeelliset vuodet – menetelmästä tietoa, ammattitaidon vahvistusta ja käytännön työkaluja työhönsä. Menetelmää käytettiin aktiivisesti kaikkien lasten kanssa, mutta kasvattajat kokivat menetelmän sopivan käytettäväksi myös lasten kanssa, joilla on tuen tarvetta sosiaalis-emotionaalisissa taidoissa. Tulosten mukaan menetelmän käytöllä oli positiivisia vaikutuksia lapsiryhmän ilmapiiriin. Menetelmän käytöllä oli myönteisiä vaikutuksia kasvattajan ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen sekä lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Koulutus ja menetelmän käyttö työssä oli vaikuttanut myönteisesti myös kasvattajan ammatilliseen kasvuun, koska menetelmä käyttö oli muuttanut kasvattajan toimintatapaa haastavissa kasvatustilanteissa, antanut niihin työkaluja sekä vahvistanut osaamista.
Opinnäytetyöni kautta toimeksiantaja saa tietoa Ihmeelliset vuodet -menetelmän käytöstä ja hyödyllisyydestä. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötäni, kun se arvioi millaista koulutusta työntekijöille tarjotaan. Tutkimuksessani kävi ilmi työntekijöiden toive Ihmeelliset vuodet -koulutuksen lisäämisestä, ja sen toteuttamisesta niin, että koko kasvatustiimi voisi käydä koulutuksen yhtä aikaa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössäni oli Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut, jonka henkilöstöä on koulutettu Ihmeelliset vuodet -menetelmän käyttöön vuodesta 2018. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia kokemuksia iisalmelaisilla menetelmän koulutukseen osallistuneilla varhaiskasvattajilla on ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotosta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Ennen kyselyn tekemistä perehdyin aiheeseen kirjallisuuden avulla sekä haastattelemalla Ihmeelliset vuodet -menetelmäkouluttajia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lasten sosiaalis-emotionaalista taidoista sekä kasvattajan vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen kohderyhmä oli yksitoista menetelmän koulutukseen osallistunutta varhaiskasvattajaa. Vastausten keräämisen jälkeen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmällä.
Tuloksista selvisi, että varhaiskasvattajat kokivat saaneensa Ihmeelliset vuodet – menetelmästä tietoa, ammattitaidon vahvistusta ja käytännön työkaluja työhönsä. Menetelmää käytettiin aktiivisesti kaikkien lasten kanssa, mutta kasvattajat kokivat menetelmän sopivan käytettäväksi myös lasten kanssa, joilla on tuen tarvetta sosiaalis-emotionaalisissa taidoissa. Tulosten mukaan menetelmän käytöllä oli positiivisia vaikutuksia lapsiryhmän ilmapiiriin. Menetelmän käytöllä oli myönteisiä vaikutuksia kasvattajan ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen sekä lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Koulutus ja menetelmän käyttö työssä oli vaikuttanut myönteisesti myös kasvattajan ammatilliseen kasvuun, koska menetelmä käyttö oli muuttanut kasvattajan toimintatapaa haastavissa kasvatustilanteissa, antanut niihin työkaluja sekä vahvistanut osaamista.
Opinnäytetyöni kautta toimeksiantaja saa tietoa Ihmeelliset vuodet -menetelmän käytöstä ja hyödyllisyydestä. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötäni, kun se arvioi millaista koulutusta työntekijöille tarjotaan. Tutkimuksessani kävi ilmi työntekijöiden toive Ihmeelliset vuodet -koulutuksen lisäämisestä, ja sen toteuttamisesta niin, että koko kasvatustiimi voisi käydä koulutuksen yhtä aikaa.