Yhteisöllisen kaupunkikulttuurin mahdollisuudet kaupallisissa tiloissa : Case Kalasataman Vapaakaupungin Olohuone kauppakeskus Redissä
Keinänen, Julia (2021)
Keinänen, Julia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128530
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa tutkitaan Kauppakeskus Redissä sijaitsevan avoimen ja epäkaupallisen kaupunkitilan, Vapaakaupungin Olohuoneen kävijöitä sekä heidän toiveitaan paikan suhteen. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka Vapaakaupungin Olohuoneeseen ja sen kaltaisiin tiloihin luodaan yhteisöllistä kaupunkikulttuuria. Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsinki Urban Art ry.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yhteisöllisyyden, kaupunkikulttuurin sekä avoimen kaupunkitilan tutkimuksesta. Työssä tarkastellaan kaupunkikulttuurissa tapahtunutta muutosta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, minkälainen arvo sillä on nykypäivän kaupungissa sekä miten se tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Työssä tarkastellaan myös, miten yhteisöllisyys näkyy osana kaupunkikulttuuria.
Aineistonhankintamenetelminä työssä käytetään kyselytutkimusta, havainnointia ja näiden pohjalta järjestettyä osallistavaa ideointityöpajaa, jossa pohditaan kehitysehdotuksia saatujen tulosten pohjalta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, ketkä käyttävät Olohuonetta tällä hetkellä ja minkälaisiin tarkoituksiin sekä minkälaisia toiveita heillä on tiloille. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien ajatuksia siitä, kuinka tärkeänä he kokevat Olohuoneen kaltaisten epäkaupallisten ja avointen tilojen olemassaolon.
Tuloksista nousi esiin kaksi kehityskohdetta, joiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia. Näitä ovat Olohuoneen markkinoinnin ja viestinnän monipuolistaminen sekä työpajojen, tapahtumien ja muun toiminnan kohdentaminen. Olohuoneen viestintä on tällä hetkellä painottunut lähinnä sosiaaliseen mediaan, mutta aineiston tulosten pohjalta havaittiin, että olisi hyödyllistä laajentaa viestintää myös muihin kanaviin. Lisäksi uusien kävijöiden mukaan saamiseksi olisi hyödyllistä luoda yhä enemmän eri ikäisille kaupunkilaisille kohdennettua toimintaa, jotta kynnys paikalle tulemiseen madaltuisi. Kun paikka tulee kaupunkilaisille tutummaksi ja sen toiminta juurtuu kiinteäksi osaksi kaupunkikulttuuria, on kynnys osallistua kaikille avoimeen toimintaan matalampi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yhteisöllisyyden, kaupunkikulttuurin sekä avoimen kaupunkitilan tutkimuksesta. Työssä tarkastellaan kaupunkikulttuurissa tapahtunutta muutosta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, minkälainen arvo sillä on nykypäivän kaupungissa sekä miten se tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Työssä tarkastellaan myös, miten yhteisöllisyys näkyy osana kaupunkikulttuuria.
Aineistonhankintamenetelminä työssä käytetään kyselytutkimusta, havainnointia ja näiden pohjalta järjestettyä osallistavaa ideointityöpajaa, jossa pohditaan kehitysehdotuksia saatujen tulosten pohjalta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, ketkä käyttävät Olohuonetta tällä hetkellä ja minkälaisiin tarkoituksiin sekä minkälaisia toiveita heillä on tiloille. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien ajatuksia siitä, kuinka tärkeänä he kokevat Olohuoneen kaltaisten epäkaupallisten ja avointen tilojen olemassaolon.
Tuloksista nousi esiin kaksi kehityskohdetta, joiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia. Näitä ovat Olohuoneen markkinoinnin ja viestinnän monipuolistaminen sekä työpajojen, tapahtumien ja muun toiminnan kohdentaminen. Olohuoneen viestintä on tällä hetkellä painottunut lähinnä sosiaaliseen mediaan, mutta aineiston tulosten pohjalta havaittiin, että olisi hyödyllistä laajentaa viestintää myös muihin kanaviin. Lisäksi uusien kävijöiden mukaan saamiseksi olisi hyödyllistä luoda yhä enemmän eri ikäisille kaupunkilaisille kohdennettua toimintaa, jotta kynnys paikalle tulemiseen madaltuisi. Kun paikka tulee kaupunkilaisille tutummaksi ja sen toiminta juurtuu kiinteäksi osaksi kaupunkikulttuuria, on kynnys osallistua kaikille avoimeen toimintaan matalampi.