Aineettoman palkitsemisen merkitys yrityksessä x
Oedewald, Sonia (2021)
Oedewald, Sonia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138565
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli selvittää aineettoman palkitsemisen merkitys yrityksessä x. Yritys x on finanssialalla toimiva yritys ja se on panostanut aineetto- maan palkitsemiseen viime vuosina, joten opinnäytetyöllä haluttiin selvittää työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Alaongelmien avulla selvitettiin myös, miten aineetto- maan palkitsemiseen suhtaudutaan, miten tärkeää se on ja miten aineeton palkitseminen vaikuttaa yrityksessä x työntekijöiden työmotivaatioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2021 yrityksen x työntekijöiltä käyttäen anonyymiä kyselylomaketta. Vastaus- prosentiksi tuli 71,2 %, mikä oli osoitus kyselyn hyvästä luotettavuudesta. Kyselyllä selvitet- tiin taustatietojen lisäksi, miten hyvin vastaajat tiesivät jo aineettomasta palkitsemisesta, mikä merkitys sen eri keinoilla on ja mitkä keinot vaikuttavat eniten työmotivaatioon.
Kyselyn tulokset osoittivat, että aineettomalla palkitsemisella on paljon merkitystä yrityk- sessä x. Vaikka siihen on jo panostettu viime vuosina, on aineettomassa palkitsemisessa vielä puutteita ja kehitettävää. Tulokset osoittivat, että monet työntekijät kokivat samoja puut- teita aineettomassa palkitsemisessa. Tulosten perusteella aineettoman palkitsemisen kei- noista merkittävimmiksi nousivat joustava työaika, kiitoksen saaminen työstä henkilökohtai- sesti ja palaute esimieheltä. Tuloksista nousi esiin, että eniten työmotivaatiota kasvattavat palkitsemisen keinot ovat joustava työaika, palautteen saaminen ja vaikuttaminen oman työn sisältöön. Lisäksi kun kyselyn vastaajilta kysyttiin yleisesti minkälainen palkitseminen motivoi, nousivat samat aineettomaan palkitsemisen keinot esiin, mutta myös aineellinen palkitseminen mainittiin useasti.
Opinnäytetyö selvitti yritykselle x, miten sen työntekijät näkevät ja kokevat aineettoman pal- kitsemisen sekä miten ja millainen aineeton palkitseminen vaikuttaa työntekijöiden motivaa- tioon. Kyselyn avoimista kysymyksistä yritys x sai myös erittäin hyödyllisiä havaintoja kehi- tystyötä varten. Jatkotoimenpiteenä ehdotettiin toisen anonyymin kyselyn tekemistä. Tässä kyselyssä keskityttäisiin vain palautteen antamiseen ja saamiseen, ja sen kehittämiseen
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2021 yrityksen x työntekijöiltä käyttäen anonyymiä kyselylomaketta. Vastaus- prosentiksi tuli 71,2 %, mikä oli osoitus kyselyn hyvästä luotettavuudesta. Kyselyllä selvitet- tiin taustatietojen lisäksi, miten hyvin vastaajat tiesivät jo aineettomasta palkitsemisesta, mikä merkitys sen eri keinoilla on ja mitkä keinot vaikuttavat eniten työmotivaatioon.
Kyselyn tulokset osoittivat, että aineettomalla palkitsemisella on paljon merkitystä yrityk- sessä x. Vaikka siihen on jo panostettu viime vuosina, on aineettomassa palkitsemisessa vielä puutteita ja kehitettävää. Tulokset osoittivat, että monet työntekijät kokivat samoja puut- teita aineettomassa palkitsemisessa. Tulosten perusteella aineettoman palkitsemisen kei- noista merkittävimmiksi nousivat joustava työaika, kiitoksen saaminen työstä henkilökohtai- sesti ja palaute esimieheltä. Tuloksista nousi esiin, että eniten työmotivaatiota kasvattavat palkitsemisen keinot ovat joustava työaika, palautteen saaminen ja vaikuttaminen oman työn sisältöön. Lisäksi kun kyselyn vastaajilta kysyttiin yleisesti minkälainen palkitseminen motivoi, nousivat samat aineettomaan palkitsemisen keinot esiin, mutta myös aineellinen palkitseminen mainittiin useasti.
Opinnäytetyö selvitti yritykselle x, miten sen työntekijät näkevät ja kokevat aineettoman pal- kitsemisen sekä miten ja millainen aineeton palkitseminen vaikuttaa työntekijöiden motivaa- tioon. Kyselyn avoimista kysymyksistä yritys x sai myös erittäin hyödyllisiä havaintoja kehi- tystyötä varten. Jatkotoimenpiteenä ehdotettiin toisen anonyymin kyselyn tekemistä. Tässä kyselyssä keskityttäisiin vain palautteen antamiseen ja saamiseen, ja sen kehittämiseen