Uuden työntekijän perehdyttäminen
Mikkola, Satu (2012)
Mikkola, Satu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316229
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aihe on uuden työntekijän perehdyttäminen. Opinnäytetyö sai alkunsa esille tulleesta tarpeesta. Tarkoituksena oli kartoittaa perehdyttämiskäytäntöjä toimeksiantajan yrityksessä sisäinen viestintä huomioon ottaen ja laatia perehdytysopas ostolaskutukseen perehdyttämisen tukemiseksi. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen opinnäytetyö.
Hyvän perehdyttämisen avulla perehdytettävälle selkiytyy nopeasti yrityksen työympäristö, työyhteisö, yrityksen toimintatavat ja toimintaperiaatteet. Opinnäytetyössä käsittelin teoria- pohjalta perehdyttämisen määritelmät, merkitykset ja tavoitteet, perehdytysprosessin sekä lainsäädännön. Sisäisen viestinnän osiossa tarkastellaan sisäisen viestinnän tehtäviä ja tavoitteita, viestintää työyhteisössä sekä sisäisen viestinnän haasteita. Kokosin teoriaosan syventymällä henkilöstöjohtamisen, perehdyttämisen sekä viestinnän kirjallisuuteen. Perehdytysoppaan kokosin omista muistiinpanoistani sekä Internetin avulla. Palautteen keräsin työpaikallani suullisesti hallinnon henkilöitä ja viimeistelin oppaan käytettäväksi yrityksessä.
Perehdytysoppaassa on käsitelty kaikki ostolaskutukseen liittyvät työtehtävät. Perehdytysoppaan tarkoituksena on, että perehdytettävä oppii työtehtävänsä ja pääsee ottamaan ohjat omiin käsiinsä mahdollisemman nopeasti. Perehdytysopas on myös muistilistana perehdyttäjälle. Opas on saatavilla paperisena kansiossa sekä yleisellä asemalla työpaikalla kaikkien käytettävissä.
Perehdyttämistä tulisi seurata ja kehittää mahdollisimman paljon myös jatkossa, koska osaavat työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Hyvä perehdyttäminen antaa onnistumisen tunteita ja lisää työmotivaatiota.
Hyvän perehdyttämisen avulla perehdytettävälle selkiytyy nopeasti yrityksen työympäristö, työyhteisö, yrityksen toimintatavat ja toimintaperiaatteet. Opinnäytetyössä käsittelin teoria- pohjalta perehdyttämisen määritelmät, merkitykset ja tavoitteet, perehdytysprosessin sekä lainsäädännön. Sisäisen viestinnän osiossa tarkastellaan sisäisen viestinnän tehtäviä ja tavoitteita, viestintää työyhteisössä sekä sisäisen viestinnän haasteita. Kokosin teoriaosan syventymällä henkilöstöjohtamisen, perehdyttämisen sekä viestinnän kirjallisuuteen. Perehdytysoppaan kokosin omista muistiinpanoistani sekä Internetin avulla. Palautteen keräsin työpaikallani suullisesti hallinnon henkilöitä ja viimeistelin oppaan käytettäväksi yrityksessä.
Perehdytysoppaassa on käsitelty kaikki ostolaskutukseen liittyvät työtehtävät. Perehdytysoppaan tarkoituksena on, että perehdytettävä oppii työtehtävänsä ja pääsee ottamaan ohjat omiin käsiinsä mahdollisemman nopeasti. Perehdytysopas on myös muistilistana perehdyttäjälle. Opas on saatavilla paperisena kansiossa sekä yleisellä asemalla työpaikalla kaikkien käytettävissä.
Perehdyttämistä tulisi seurata ja kehittää mahdollisimman paljon myös jatkossa, koska osaavat työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Hyvä perehdyttäminen antaa onnistumisen tunteita ja lisää työmotivaatiota.