Iloa ja eloa soittoon: Musiikillisen ilmaisutaidon ja terveen musiikkisuhteen kehittyminen
Koivusalo, Laura (2021)
Koivusalo, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on terveen musiikkisuhteen ja musiikillisen itseilmaisutaidon kehittyminen lasten ja nuorten soitonopiskelussa. Opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkia osana kokonaisvaltaista hyvinvointia, erilaisia musiikin opetuskulttuureja, oppimiskäsityksiä ja sitä, miten oppilaitoksissa vallitseva arvomaailma vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin, minäkäsitykseen ja musiikkiharrastuksen mielekkyyteen. Tavoitteena on esitellä aineiston pohjalta ajatuksia kestävän musiikkisuhteen ja musiikillisen itseilmaisutaidon synnystä ja musiikkiharrastuksen säilymisen edellytyksistä. Tutkielman keskiössä ovat soittoharrastuksen taustalla oleva arvopohja ja musiikin merkitys.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella musiikkiharrastuksella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia ihmisen kasvulle ja kehitykselle. Taide ja luovuus vaikuttavat kokonaisvaltaisesti sekä fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen että henkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin monin eri tavoin. Parhaimmillaan musiikkitoiminta myös tuo ihmisiä yhteen, luo yhteisöjä, lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kerryttää sosiaalista pääomaa. Aineistosta selviää, että kodin ja yhteisön tuki ja kannustus, oppilaitoksen positiivinen ilmapiiri, sisäinen motivaatio ja usko omiin kykyihin ovat avainasemassa innostuneen ja motivoituneen harrastuneisuuden viriämisessä. Pakotteettomasta harrastamisesta ja rakkaudesta musiikkiin syntyvä sisäinen palo on vahvin harrastusta eteenpäin vievä voima.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella musiikkiharrastuksella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia ihmisen kasvulle ja kehitykselle. Taide ja luovuus vaikuttavat kokonaisvaltaisesti sekä fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen että henkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin monin eri tavoin. Parhaimmillaan musiikkitoiminta myös tuo ihmisiä yhteen, luo yhteisöjä, lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kerryttää sosiaalista pääomaa. Aineistosta selviää, että kodin ja yhteisön tuki ja kannustus, oppilaitoksen positiivinen ilmapiiri, sisäinen motivaatio ja usko omiin kykyihin ovat avainasemassa innostuneen ja motivoituneen harrastuneisuuden viriämisessä. Pakotteettomasta harrastamisesta ja rakkaudesta musiikkiin syntyvä sisäinen palo on vahvin harrastusta eteenpäin vievä voima.