Tilauspohjaisen palvelumallin hyödyntäminen golftoimialalla CASE: GoGolf Play
Isotalo, Jussi (2021)
Isotalo, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on golftoimialalla toimiva GoGolf Oy. Työ keskittyi kohdeyrityksen yhteen tuotteeseen, GoGolf Play-pelioikeuteen. Olen itse ollut GoGolfilla työharjoittelussa sekä nykyään työntekijänä ja olen harrastanut golfia lapsuudesta saakka. Kiinnostus golfia kohtaan onkin suurta. Ensimmäinen versio GoGolf Play-pelioikeudesta tehtiin kesällä 2020 ja aloin jo tuolloin miettiä mahdollisia kehityskohteita tuotteelle. Tästä syntyi idea opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tavoitteena olikin tutkia, miten tilauspohjaista palvelumallia voidaan hyödyntää osana GoGolf Play -tuotetta. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, miten palvelut voidaan tuotteistaa.
Työn tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, sillä tarkoituksena oli selvittää kehitysideoita ja tutkia aihetta. Aineisto työtä varten kerättiin alan lähteistä mahdollisimman monipuolisesti: kirjoista, verkkolähteistä sekä golftoimialan artikkeleista ja Golfliitosta. Työtä varten haastattelin myös toimeksiantajayrityksen myyntipäällikköä ja toteutin benchmarkingia havainnoimalla jo olemassa olevia tilauspohjaisia palvelumalleja eri toimialoilta. Teoriaosuudessa kerron golftoimialasta ja sen kehityksestä Suomessa, tilauspohjaisesta palvelumallista ja sen eri muodoista sekä palveluiden tuotteistamisesta.
Opinnäytetyön tuloksissa tuon toimeksiantajalle kehitysehdotuksia siihen, kuinka GoGolf Play-pelioikeutta voidaan jatkossa kehittää tilauspohjaisena palvelumallina. Annan lisäosaehdotuksia pelioikeuteen sekä golftoimialan sisältä että myös muilta toimialoilta. Usean eri toimialan voisi lisätä pelioikeuteen houkuttelevuutta. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat golftoimialan ulkopuolelta kuntosalijäsenyys sekä Viaplay-suoratoistopalvelun katseluoikeus sekä golftoimialan sisältä golfvälinepaketit, golfauto, kuukausittainen tilaajalahja sekä useat lisäosat yhdistävä Go-Golf Play Super -tuotepaketti. Opinnäytetyön kehitysehdotuksissa pyrin ajattelemaan GoGolf Play -pelioikeutta enemmän pelaajan näkökulmasta.
Jatkossa toimeksiantaja yrityksen on tärkeä huomioida mahdolliset uhkat ja haasteet GoGolf Play-pelioikeuteen liittyen. Potentiaalisia uhkatilanteita voivat olla esimerkiksi lajin suosion lasku, osakkeiden arvostuksen nousu, hinnoittelun haasteet, eri paikkakunnilla asuvat pelaajat sekä uusien golfkenttien liittäminen pelioikeuden yhteyteen. Nämä haasteet tulee huomioida tuotetta pidemmälle suunnitellessa, kehittäessä sekä markkinoidessa. Olisi kannattavaa, jos toimeksiantaja toteuttaisi tietyin väliajoin asiakastyytyväisyyskyselyitä pelioikeuteen liittyen ja selvittäisi tätä kautta tyytyväisyyttä ja asiakkaiden näkökulmia sen kehittämiseen. The principal of this thesis is GoGolf Oy which operates in golf industry. The thesis focused on principals one product called GoGolf Play. GoGolf Play is a product which gives you a playing right to a certain golf courses in Southern Finland. The goal of this thesis was to research how a subscription-based service model works in golf industry. The other goal of the thesis was to reflect how productization works.
Method of the thesis is qualitative research, because goal was to understand the problem. Collection of the information happened through interviewing the principal. I used different kind of literature, internet-based sources and articles concerning golf. In the theory section I collected information about golf industry in Finland, productization and subscription-based service model.
In the results I gave the principal improvement ideas for GoGolf Play. The improvement ideas were gym-membership, Viaplay-streaming service, golf club packages, golf car, monthly subscriber gift and GoGolf Play Super -package.
I think that in the future it’s important that the principal pays attention to potential threats and challenges according to the GoGolf Play product. Potential threats might be downfall of the sport, rise of the stature of golf shares, pricing, people living outside of Southern Finland and adding new golf courses to the product. These threats and challenges should be taken into consideration when planning marketing and improving the product. It would be reasonable to have surveys about customer satisfaction from time to time.
Työn tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, sillä tarkoituksena oli selvittää kehitysideoita ja tutkia aihetta. Aineisto työtä varten kerättiin alan lähteistä mahdollisimman monipuolisesti: kirjoista, verkkolähteistä sekä golftoimialan artikkeleista ja Golfliitosta. Työtä varten haastattelin myös toimeksiantajayrityksen myyntipäällikköä ja toteutin benchmarkingia havainnoimalla jo olemassa olevia tilauspohjaisia palvelumalleja eri toimialoilta. Teoriaosuudessa kerron golftoimialasta ja sen kehityksestä Suomessa, tilauspohjaisesta palvelumallista ja sen eri muodoista sekä palveluiden tuotteistamisesta.
Opinnäytetyön tuloksissa tuon toimeksiantajalle kehitysehdotuksia siihen, kuinka GoGolf Play-pelioikeutta voidaan jatkossa kehittää tilauspohjaisena palvelumallina. Annan lisäosaehdotuksia pelioikeuteen sekä golftoimialan sisältä että myös muilta toimialoilta. Usean eri toimialan voisi lisätä pelioikeuteen houkuttelevuutta. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat golftoimialan ulkopuolelta kuntosalijäsenyys sekä Viaplay-suoratoistopalvelun katseluoikeus sekä golftoimialan sisältä golfvälinepaketit, golfauto, kuukausittainen tilaajalahja sekä useat lisäosat yhdistävä Go-Golf Play Super -tuotepaketti. Opinnäytetyön kehitysehdotuksissa pyrin ajattelemaan GoGolf Play -pelioikeutta enemmän pelaajan näkökulmasta.
Jatkossa toimeksiantaja yrityksen on tärkeä huomioida mahdolliset uhkat ja haasteet GoGolf Play-pelioikeuteen liittyen. Potentiaalisia uhkatilanteita voivat olla esimerkiksi lajin suosion lasku, osakkeiden arvostuksen nousu, hinnoittelun haasteet, eri paikkakunnilla asuvat pelaajat sekä uusien golfkenttien liittäminen pelioikeuden yhteyteen. Nämä haasteet tulee huomioida tuotetta pidemmälle suunnitellessa, kehittäessä sekä markkinoidessa. Olisi kannattavaa, jos toimeksiantaja toteuttaisi tietyin väliajoin asiakastyytyväisyyskyselyitä pelioikeuteen liittyen ja selvittäisi tätä kautta tyytyväisyyttä ja asiakkaiden näkökulmia sen kehittämiseen.
Method of the thesis is qualitative research, because goal was to understand the problem. Collection of the information happened through interviewing the principal. I used different kind of literature, internet-based sources and articles concerning golf. In the theory section I collected information about golf industry in Finland, productization and subscription-based service model.
In the results I gave the principal improvement ideas for GoGolf Play. The improvement ideas were gym-membership, Viaplay-streaming service, golf club packages, golf car, monthly subscriber gift and GoGolf Play Super -package.
I think that in the future it’s important that the principal pays attention to potential threats and challenges according to the GoGolf Play product. Potential threats might be downfall of the sport, rise of the stature of golf shares, pricing, people living outside of Southern Finland and adding new golf courses to the product. These threats and challenges should be taken into consideration when planning marketing and improving the product. It would be reasonable to have surveys about customer satisfaction from time to time.