Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Bomström, Jenna; Määttä, Nina (2021)
Bomström, Jenna
Määttä, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138613
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää positiivisen pedagogiikan tilannetta Tornion kaupungin varhaiskasvatuksessa. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville, miten ja missä laajuudessa positiivinen pedagogiikka on tuttu varhaiskasvatuksen opettajille sekä minkä verran ja millä tavalla he työssään sitä käyttävät.
Opinnäytetyömme on laadullinen opinnäytetyö, jonka kysely on toteutettu Webro-pol:in avulla. Kyselyyn valittiin yhdessä Tornion kaupungin varhaiskasvatuspäällikön kanssa osa päiväkodeista. Kysely suunnattiin kyseisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä, joihin vastasi 24 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyn vastaukset kävimme kysymys kerrallaan lävitse ja analysoimme vastausten pohjalta. Teoriatietona hyödynsimme erityisesti positiivisen pedagogiikan ja varhaiskasvatuksen tietoutta muun muassa kirjallisuudesta ja internetistä. Opinnäytetyön mahdollisena ongelmana näimme kyselyyn vastaamattomuuden sekä kyselyssä suppeat vastaukset. Opinnäytetyömme toivomme herättävän pohdintaa positiivisen pedagogiikan osuudesta päiväkodin arjessa.
Saaduista tuloksista kävi ilmi, että vastaajille oli tuttua positiivisen pedagogiikan ideologia. Vastauksissa tuli esille, että kaikki varhaiskasvatuksen opettajat haluavat, että heillä olisi työssä käytössään positiivinen pedagogiikka. Vastauksista kävi ilmi, että suuri osa kasvattajista kertoi alkavansa kiinnittää huomiota enemmän omaan työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Kyselyn tuloksista ilmeni, että opinnäytetyömme sai monelle ponnahduksen ja kiinnostuksen positiivista pedagogiikkaa kohtaan. Positiivisen pedagogiikan katsottiin tukevan merkittävästi lapsen hyvinvointia ja tukevan myös perheitä. Opinnäytetyön tuloksista voi havaita, että kiinnostus positiivista pedagogiikkaa kohtaan on nosteessa.
Teemoina opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, hyvinvointiopetus sekä positiivinen oppimisympäristö.
Opinnäytetyömme on laadullinen opinnäytetyö, jonka kysely on toteutettu Webro-pol:in avulla. Kyselyyn valittiin yhdessä Tornion kaupungin varhaiskasvatuspäällikön kanssa osa päiväkodeista. Kysely suunnattiin kyseisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä, joihin vastasi 24 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyn vastaukset kävimme kysymys kerrallaan lävitse ja analysoimme vastausten pohjalta. Teoriatietona hyödynsimme erityisesti positiivisen pedagogiikan ja varhaiskasvatuksen tietoutta muun muassa kirjallisuudesta ja internetistä. Opinnäytetyön mahdollisena ongelmana näimme kyselyyn vastaamattomuuden sekä kyselyssä suppeat vastaukset. Opinnäytetyömme toivomme herättävän pohdintaa positiivisen pedagogiikan osuudesta päiväkodin arjessa.
Saaduista tuloksista kävi ilmi, että vastaajille oli tuttua positiivisen pedagogiikan ideologia. Vastauksissa tuli esille, että kaikki varhaiskasvatuksen opettajat haluavat, että heillä olisi työssä käytössään positiivinen pedagogiikka. Vastauksista kävi ilmi, että suuri osa kasvattajista kertoi alkavansa kiinnittää huomiota enemmän omaan työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Kyselyn tuloksista ilmeni, että opinnäytetyömme sai monelle ponnahduksen ja kiinnostuksen positiivista pedagogiikkaa kohtaan. Positiivisen pedagogiikan katsottiin tukevan merkittävästi lapsen hyvinvointia ja tukevan myös perheitä. Opinnäytetyön tuloksista voi havaita, että kiinnostus positiivista pedagogiikkaa kohtaan on nosteessa.
Teemoina opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, hyvinvointiopetus sekä positiivinen oppimisympäristö.