Strategisen hankintajohtamisen kehittäminen asuntotuotannossa
Stenroos, Pia; Oy, T2H (2021)
Stenroos, Pia
Oy, T2H
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138627
Tiivistelmä
Hankinnoilla on suuri merkitys organisaatioiden kokonaiskustannusrakenteessa. Monimuotoinen ympäristö ja sirpaleiset hankinnat vaativat laaja-alaista osaamista johtamisen näkökulmasta. Strategiset hankinnat ovat koko organisaatiota koskeva prosessi, jonka tarkoituksena on varmistaa materiaalien ja palveluiden oikea-aikainen toimittaminen organisaation liiketoimintatavoitteiden mukaisesti huomioiden samalla riskinhallinta. Tehokkaat hankintastrategiat auttavat yrityksiä kehittämään parhaita käytäntöjä ja saavutta maan asetetut tavoitteet. Kustannusten minimointi, laadun maksimointi ja aikataulujen hallinta takaavat strategian mukaiset saavutukset. Kehittämistyössä tutkittiin, kuinka yritys voi kehittää ja tehostaa hankintatoimintojaan strategiseen suuntaan. Tutkimus suoritettiin käyttäen laadullista tapaustutkimusta sekä määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusai neisto kerättiin yksilöllisten teemahaastatteluiden ja sähköpostikyselyn pohjalta. Teoreettinen viitekehys koottiin tutkimusta tukevan kirjallisuuden pohjalta hyödyntäen muun mu assa Niemisen (2016), Iloranta & Pajunen-Muhosen (2018), Jiangin (2017), Khanin (2018) ja van Weele (2014) näkökulmia.
Tutkimustulokset osoittavat, että strategian laatiminen ja liiketoimintaa tukevat linjavedot vahvistavat yrityksen liiketoimintaa. Kehittämistyön tutkijan tulokulma peilaa tutkimusaineistoa tutkimustuloksiin. Hybridiorganisaatio, kokonaiskustannusajattelu, muutosjohtaminen ja toimittajasuhteiden hallinta tukevat tutkimuksen mukaan yrityksiä kohti strategisempaa hankintaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että strategian laatiminen ja liiketoimintaa tukevat linjavedot vahvistavat yrityksen liiketoimintaa. Kehittämistyön tutkijan tulokulma peilaa tutkimusaineistoa tutkimustuloksiin. Hybridiorganisaatio, kokonaiskustannusajattelu, muutosjohtaminen ja toimittajasuhteiden hallinta tukevat tutkimuksen mukaan yrityksiä kohti strategisempaa hankintaa.