Ostajapersoonan luominen ja verkkosivujen kehittäminen
Erkkilä, Sonja (2021)
Erkkilä, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan Taustamarkkinat BGMT Oy:n ostajapersoonat sekä kehittää toimeksiantajan verkkosivuja ostajapersoonille sopiviksi. Toimeksiantaja halusi kehittää ja kohdentaa markkinointiaan, mikä onnistuu ostajapersoonien avulla. Ostajapersoonien ja Google Analyticsin mittareiden pohjalta tehtiin konkreettisia muutosehdotuksia toimeksiantajan verkkosivuille. Kehitysehdotuksien tavoitteena oli saada toimeksiantajan verkkosivuista optimaalisemmat potentiaalisille asiakkaille sekä nykyisille asiakkaille. Työn tutkimusmenetelmänä oli määrällinen tutkimus. Toimeksiantajan nykyisiä asiakkaita sekä potentiaalisia asiakkaita haastateltiin kahden verkkokyselyn muodossa. Toinen kysely lähetettiin sähköpostilla ja toinen julkaistiin toimeksiantajan verkkosivuilla. Määrällisen tutkimuksen tavoite oli saada tarpeeksi tietoa asiakkaista, jotta ostajapersoona voidaan luoda. Ostajapersoonan luomisen jälkeen, analysoitiin toimeksiantajan Google Analyticsin mittareita, joiden tuloksia peilattiin ostajanpersooniin. Määrällisen tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin ostajapersoona, joka koostui neljästä eri osiosta, joita olivat demografiset tiedot, ostoprosessi, päätöksentekokriteerit ja tiedon lähteet. Ostajapersoona luotiin suodattamalla vastaukset johtaja- työnimikkeellä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa toimeksiantajan kohderyhmästä työskentelee johtaja- työnimikkeellä. Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että johtaja- nimikkeellä työskentelevät henkilöt osallistuvat pääosin jokaiseen ostoprosessin vaiheeseen sekä työskentelevät alle 50 henkilön organisaatioissa. Johtajien arvostamat toimittajien ja palveluiden ominaisuudet olivat hyvin yhteneväisiä. Toimeksiantajan verkkosivujen kehitysehdotukset keskittyivät välittömän poistumisprosentin laskemiseen, sisällöntuotannon kehittämiseen muun muassa blogin, videoiden sekä toimintapainikkeiden avulla.