Sairaanhoitajan näkemys osaamisesta ja koulutuksesta lasten ECMO hoidossa
Jokitalo, Saija (2021)
Jokitalo, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138561
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoitus oli kuvata sairaanhoitajan näkemystä osaamisesta, koulutuksesta sekä keinoja osaamisen ylläpitämiseksi lasten ECMO hoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ECMO-hoitajan osaamisesta ja koulutuksesta sekä tuoda heidän näkemyksiänsä kehitysideoista koulutukseen ja osaamisen ylläpitämiseen haastatteluiden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Kohderyhmänä oli lasten teho-osastolla työskentelevät ECMO hoitoon kouluttautuneet sairaanhoitajat (n=9). Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Sairaanhoitajat kuvasivat ECMO hoitoon tarvittavaa osaamista, erikoistaitoja ja tehtävän vaativuutta, liittyen potilaan hoitoon, tarkkailuun sekä yleisesti ECMO laitteistoon. Osaamisen osa-alueita ovat mm. potilaan perushoito huomioiden ECMO hoidon erityispiirteet ja riskit. ECMO hoidon aikaisesta antikoagulaatiohoidosta johtuen osaaminen veren hyytymistekijöistä on isossa roolissa. Potilaasta seurataan erityisesti mm. hemodynamiikkaa ja neurologiaa. Sairaanhoitaja yhdistelee ja ratkoo ongelmia useiden potilaan mittaustulosten ja potilasmonitorin lukemien perusteella. Vastauksista näkyi selvästi, että ECMO koulutus on ollut hyvin vaihtelevaa ja kehittynyt viimeisten vuosien aikana parempaan suuntaan. Vastaajien näkökulmasta osaamisen ylläpitoon oli annettu hyvin vaihtelevia työkaluja ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ECMO-hoitajan koulutuksen ja osaamisen ylläpidon kehittämiseen ja koulutukseen. Tutkimus avaa myös mahdollisuuksia saada hoitajien koulutuksen taso vastaamaan ECMO hoitotyön vaatimuksiin esiin nousseiden kehitysideoiden ja keinojen avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Kohderyhmänä oli lasten teho-osastolla työskentelevät ECMO hoitoon kouluttautuneet sairaanhoitajat (n=9). Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Sairaanhoitajat kuvasivat ECMO hoitoon tarvittavaa osaamista, erikoistaitoja ja tehtävän vaativuutta, liittyen potilaan hoitoon, tarkkailuun sekä yleisesti ECMO laitteistoon. Osaamisen osa-alueita ovat mm. potilaan perushoito huomioiden ECMO hoidon erityispiirteet ja riskit. ECMO hoidon aikaisesta antikoagulaatiohoidosta johtuen osaaminen veren hyytymistekijöistä on isossa roolissa. Potilaasta seurataan erityisesti mm. hemodynamiikkaa ja neurologiaa. Sairaanhoitaja yhdistelee ja ratkoo ongelmia useiden potilaan mittaustulosten ja potilasmonitorin lukemien perusteella. Vastauksista näkyi selvästi, että ECMO koulutus on ollut hyvin vaihtelevaa ja kehittynyt viimeisten vuosien aikana parempaan suuntaan. Vastaajien näkökulmasta osaamisen ylläpitoon oli annettu hyvin vaihtelevia työkaluja ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ECMO-hoitajan koulutuksen ja osaamisen ylläpidon kehittämiseen ja koulutukseen. Tutkimus avaa myös mahdollisuuksia saada hoitajien koulutuksen taso vastaamaan ECMO hoitotyön vaatimuksiin esiin nousseiden kehitysideoiden ja keinojen avulla.