Elektroninen urheilu osana yritysten markkinointiviestintää
Hirvonen, Juho (2021)
Hirvonen, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178913
Tiivistelmä
Elektroninen urheilu on tällä hetkellä hyvin nopeasti kasvava ala ja onkin ennustettu, että elektroninen urheilu voisi mahdollisesti ohittaa perinteisen urheiluteollisuuden vuosikymmenen loppuun mennessä. Tämä opinnäytetyö tutkii elektronista urheilua ja sen avaamia markkinointiviestinnän vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia yrityksille.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka perehtyy elektronisen urheilun historiaan, tulevaisuuteen ja nykytilanteeseen Suomessa ja maailmalla, sen ekosysteemiin ja sidosryhmiin sekä siihen millainen markkinoinnin näkökulma sillä on yrityksille. Aineisto on kerätty kirjallisuuden, tieteellisen ja ei-tieteellisen mediatekstin pohjalta. Opinnäytetyön empiirinen osuus hyödynsi laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden kautta, johonka haastateltiin henkilöitä, jotka toimivat alalla johtotehtävissä tai yhteistyökumppanina.
Tutkimuksen johtopäätös osiossa pohditaan teorian ja haastatteluiden pohjalta elektronisen urheilun vahvuuksia ja heikkouksia nykytilanteessa ja
mahdollisuuksia ja uhkia tulevaisuudessa yrityksille, jotka ovat kiinnostuneet kohdentamaan markkinointia alaan.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka perehtyy elektronisen urheilun historiaan, tulevaisuuteen ja nykytilanteeseen Suomessa ja maailmalla, sen ekosysteemiin ja sidosryhmiin sekä siihen millainen markkinoinnin näkökulma sillä on yrityksille. Aineisto on kerätty kirjallisuuden, tieteellisen ja ei-tieteellisen mediatekstin pohjalta. Opinnäytetyön empiirinen osuus hyödynsi laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden kautta, johonka haastateltiin henkilöitä, jotka toimivat alalla johtotehtävissä tai yhteistyökumppanina.
Tutkimuksen johtopäätös osiossa pohditaan teorian ja haastatteluiden pohjalta elektronisen urheilun vahvuuksia ja heikkouksia nykytilanteessa ja
mahdollisuuksia ja uhkia tulevaisuudessa yrityksille, jotka ovat kiinnostuneet kohdentamaan markkinointia alaan.