Havaintoja klassisen baletin didaktiikasta 2020-luvulla : Monimenetelmäinen tutkimus baletin didaktiikan peruspilareista
Piiparinen, Pinja (2021)
Piiparinen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189134
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii baletin didaktiikan viitekehystä 2020-luvulla. Mielenkiinto baletin didaktiikkaan lähti balettitunneilta, kun baletissa käytettävien ranskankielisten termien käännösten avulla saavutettiin oppimiskokemuksia ja tanssikäsitys avartui. Työn tavoitteena oli vahvistaa didaktista osaamista.
Opinnäytetyö on monimenetelmäinen tutkimus, joka hyödyntää taiteellisen tutkimuksen lisäksi kahta haastattelua ja kirjallista osiota. Taiteellisen työn tuloksena oli sooloteos Pieni tanssi, joka esitettiin Kuopion Sotku-teatterilla maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 sähköpostitse aiheenaan baletin termien käännösten käyttö tietoisena työkaluna opetuksessa. Toinen haastattelu käsittelee opettamista, ja
toinen haastattelu taas oppimista. Kirjallinen osio perehtyy yleisen didaktiikan viitekehykseen.
Opinnäytetyö johti ammatti-identiteetin vahvistumiseen ja didaktisen ajattelun kehittymiseen. Opinnäytetyö luo pohjaa jatkotutkimukselle, jossa olisi mahdollisuus edelleen kehittää baletin didaktiikkaa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.
Opinnäytetyö on monimenetelmäinen tutkimus, joka hyödyntää taiteellisen tutkimuksen lisäksi kahta haastattelua ja kirjallista osiota. Taiteellisen työn tuloksena oli sooloteos Pieni tanssi, joka esitettiin Kuopion Sotku-teatterilla maaliskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 sähköpostitse aiheenaan baletin termien käännösten käyttö tietoisena työkaluna opetuksessa. Toinen haastattelu käsittelee opettamista, ja
toinen haastattelu taas oppimista. Kirjallinen osio perehtyy yleisen didaktiikan viitekehykseen.
Opinnäytetyö johti ammatti-identiteetin vahvistumiseen ja didaktisen ajattelun kehittymiseen. Opinnäytetyö luo pohjaa jatkotutkimukselle, jossa olisi mahdollisuus edelleen kehittää baletin didaktiikkaa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.