OC-System Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen
Räisänen, Teemu (2021)
Räisänen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189139
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä on dokumentoitu ja kuvattu OC-System Oy:n toiminnan kannalta olennaisimmat prosessit yhdeksi laatukäsikirjaksi. Näiden prosessien dokumentoinnin avulla pyritään varmistamaan tuotteiden tasalaatuisuus sekä helpottamaan uusien työntekijöiden koulutusta. Aloitettaessa tätä työtä kesällä 2009 OC-System Oy:lla oli vanha laatukäsikirja, joka ei kuvannut arkipäivien toimintoja eikä ollut lainkaan yrityksen työntekijöiden käytössä.
Työ aloitettiin tutustumalla OC-System Oy:n toimintoihin. Tämän jälkeen suoritettiin työntekijöiden haastattelut, joista ensimmäisenä toimitusjohtaja määritteli yrityksen laatupolitiikan ja toiveita laatujärjestelmän suhteen. Lähes kaikki yrityksen työntekijät haastateltiin työn aikana ja heiltä saatiin selville arkipäivän toiminnot sekä useita laatujärjestelmää koskevia toiveita erityisesti vastuualueiden määrittämisen suhteen.
Ensimmäisten haastattelujen jälkeen alkoi varsinaisen laatukäsikirjan kokoaminen, ja sitä on tämän jälkeen muokattu useaan otteeseen uusien haastattelujen myötä, tai toimintamenetelmien muuttumisen johdosta. Pyrkimyksenä oli luoda laatujärjestelmän pohja, jossa on huomioitu yrityksen tärkeimmät toiminnot ja jota voidaan tulevaisuudessa tarkentaa sekä päivittää tarpeen mukaan. Varsinainen laatujärjestelmä otettiin käyttöön jo 2011, mutta opinnäytetyö koottiin lopullisesti 2021, mikä mahdollisti työn onnistumisen tarkastelun aivan eri tavalla.
Työ aloitettiin tutustumalla OC-System Oy:n toimintoihin. Tämän jälkeen suoritettiin työntekijöiden haastattelut, joista ensimmäisenä toimitusjohtaja määritteli yrityksen laatupolitiikan ja toiveita laatujärjestelmän suhteen. Lähes kaikki yrityksen työntekijät haastateltiin työn aikana ja heiltä saatiin selville arkipäivän toiminnot sekä useita laatujärjestelmää koskevia toiveita erityisesti vastuualueiden määrittämisen suhteen.
Ensimmäisten haastattelujen jälkeen alkoi varsinaisen laatukäsikirjan kokoaminen, ja sitä on tämän jälkeen muokattu useaan otteeseen uusien haastattelujen myötä, tai toimintamenetelmien muuttumisen johdosta. Pyrkimyksenä oli luoda laatujärjestelmän pohja, jossa on huomioitu yrityksen tärkeimmät toiminnot ja jota voidaan tulevaisuudessa tarkentaa sekä päivittää tarpeen mukaan. Varsinainen laatujärjestelmä otettiin käyttöön jo 2011, mutta opinnäytetyö koottiin lopullisesti 2021, mikä mahdollisti työn onnistumisen tarkastelun aivan eri tavalla.