Varhaisiän kuvataidekasvatus
Kakkuri, Henna (2021)
Kakkuri, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vaasalaisten päiväkotien kuvataidekasvatuksen määrää ja laatua. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka usein kuvataidekasvatus sisältyy lapsiryhmien arkeen ja kuinka laadukasta kuvataidekasvatus on. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös selvittämään varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien ymmärrystä kuvataidekasvatuksen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja kuvallista ilmaisua osana ilmaisun monia muotoja. Lisäksi teoriassa perehdyttiin tarkemmin varhaisiän kuvataidekasvatukseen ja varhaiskasvatuksen opettajan rooliin kuvataidekasvattajana. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä ja laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kohderyhmänä olivat kaikki Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat ovat hyvin tietoisia kuvataidekasvatuksen vaikutuksista lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kuvataidekasvatus on säännöllistä ja monipuolista suurimmassa osassa lapsiryhmistä. Kuvataidekasvatuksen määrää lisäsi ryhmissä aikuisten ja lasten kiinnostus kuvataiteeseen, riittävät ja monipuoliset materiaalit sekä riittävä henkilökunta ja koulutukset. Kuvataidekasvatuksen suurimpia haasteita olivat materiaalipuute, pienet ja haastavat lapset, isot lapsiryhmät ja pienet tilat.
Lisäksi koettiin, ettei aikaa riitä tekemään ja suunnittelemaan kaikkea. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että alle 3-vuotiaiden kuvataidekasvatus koettiin haasteellisemmaksi kuin yli 3-vuotiaiden. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out how visual art and visual art education are a part of the work in the daycare centres in Vaasa. The purpose was to find out how visual art education is included in the daily life of the daycare centres and how high-quality it is. A further purpose was to find out what the early childhood educators think about the impact of visual art education on the children’s growth and development.
The theoretical part of this research covers the aims of early childhood education and pictorial expression as part of many forms of expression. The theoretical part also focused on early childhood visual art education and the role of the early childhood education teacher as an art educator. Both quantitative and qualitative research methods were used. The data was collected with an electronic questionnaire. The target group was all early childhood education teachers and childminders in the city of Vaasa. Inductive content analysis was used to analysis the open-ended questions.
The study showed that early childhood education teachers and childminders who responded to the questionnaire are well aware of the impacts of visual art education on the children’s growth and development. Visual art education happens regularly and is diverse in most groups of children. The amount of art education in the groups was increased by the interest of adults and children in art and materials and equipment available and also sufficient staff and training. The biggest challenges in visual arts education were lack of materials, small and challenging children, large groups of children and small spaces. In addition, it was felt that there was not enough time to do and plan everything. Based on the results of the research it can be stated that visual art education for children under 3 years of age was perceived to be more challenging than for those over 3 years of age.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja kuvallista ilmaisua osana ilmaisun monia muotoja. Lisäksi teoriassa perehdyttiin tarkemmin varhaisiän kuvataidekasvatukseen ja varhaiskasvatuksen opettajan rooliin kuvataidekasvattajana. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä ja laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kohderyhmänä olivat kaikki Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat ovat hyvin tietoisia kuvataidekasvatuksen vaikutuksista lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kuvataidekasvatus on säännöllistä ja monipuolista suurimmassa osassa lapsiryhmistä. Kuvataidekasvatuksen määrää lisäsi ryhmissä aikuisten ja lasten kiinnostus kuvataiteeseen, riittävät ja monipuoliset materiaalit sekä riittävä henkilökunta ja koulutukset. Kuvataidekasvatuksen suurimpia haasteita olivat materiaalipuute, pienet ja haastavat lapset, isot lapsiryhmät ja pienet tilat.
Lisäksi koettiin, ettei aikaa riitä tekemään ja suunnittelemaan kaikkea. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että alle 3-vuotiaiden kuvataidekasvatus koettiin haasteellisemmaksi kuin yli 3-vuotiaiden.
The theoretical part of this research covers the aims of early childhood education and pictorial expression as part of many forms of expression. The theoretical part also focused on early childhood visual art education and the role of the early childhood education teacher as an art educator. Both quantitative and qualitative research methods were used. The data was collected with an electronic questionnaire. The target group was all early childhood education teachers and childminders in the city of Vaasa. Inductive content analysis was used to analysis the open-ended questions.
The study showed that early childhood education teachers and childminders who responded to the questionnaire are well aware of the impacts of visual art education on the children’s growth and development. Visual art education happens regularly and is diverse in most groups of children. The amount of art education in the groups was increased by the interest of adults and children in art and materials and equipment available and also sufficient staff and training. The biggest challenges in visual arts education were lack of materials, small and challenging children, large groups of children and small spaces. In addition, it was felt that there was not enough time to do and plan everything. Based on the results of the research it can be stated that visual art education for children under 3 years of age was perceived to be more challenging than for those over 3 years of age.