Perehdytyksen kehitys K-Marketissa: Uuden työntekijän perehdyttäminen
Hulkko, Saara (2021)
Hulkko, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa uusi perehdytysopas Oulussa sijaitsevalle K-Marketille, jonka avulla tullaan perehdyttämään uudet työntekijät yritykseen. Perehdytysoppaan tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää yrityksen perehdytystä niin, että jokainen uusi työntekijä saa samanlaisen perehdytyksen riippuen perehdyttäjästä. Perehdytysopas laaditaan opinnäytetyön kirjoittajan omakohtaisesta kokemuksesta yrityksen perehdytysprosessista sekä yrityksen toiveesta. Oppaan on tarkoitus olla apuna niin perehdyttäjälle kuin perehtyjälle.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana on käytetty kehittämistutkimusta. Teoriaan on käytetty perehdytykseen, työnopastukseen ja niitä koskevaan lainsäädäntöön liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Empiirinen aineisto on hankittu teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin yrityksen kuutta työntekijää sekä kauppiasta. Haastattelun teemoina olivat toteutunut perehdytys, sen onnistumiset sekä kehittäminen.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen perehdytystä varten ei ole laadittu suunnitelmaa ja tämän vuoksi perehdytys on ollut epäselvää. Prosessi on tuntunut kiireiseltä sekä suunnittelemattomuutensa vuoksi olennaisia asioita on jäänyt kertomatta. Perehdytys on kuitenkin antanut hyvät eväät käytännön työskentelyyn sekä kannustava ilmapiiri kysymiseen on koettu hyväksi. Tutkimuksessa kuitenkin korostuu fyysisen oppaan tärkeys perehdytysprosessissa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana on käytetty kehittämistutkimusta. Teoriaan on käytetty perehdytykseen, työnopastukseen ja niitä koskevaan lainsäädäntöön liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Empiirinen aineisto on hankittu teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin yrityksen kuutta työntekijää sekä kauppiasta. Haastattelun teemoina olivat toteutunut perehdytys, sen onnistumiset sekä kehittäminen.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen perehdytystä varten ei ole laadittu suunnitelmaa ja tämän vuoksi perehdytys on ollut epäselvää. Prosessi on tuntunut kiireiseltä sekä suunnittelemattomuutensa vuoksi olennaisia asioita on jäänyt kertomatta. Perehdytys on kuitenkin antanut hyvät eväät käytännön työskentelyyn sekä kannustava ilmapiiri kysymiseen on koettu hyväksi. Tutkimuksessa kuitenkin korostuu fyysisen oppaan tärkeys perehdytysprosessissa.