Design-yrityksen vastuullisuusviestinnän kehittäminen : Case: Arela Oy
Weckström, Iida (2021)
Weckström, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten opinnäytetyön toimeksiantajayritys Arela Oy voisi kehittää vastuullisuusviestintäänsä vastaamaan paremmin kuluttajien vaatimuksiin sekä viestimään yrityksen arvoista, toteutetusta vastuullisuustyöstä sekä asetetuista vastuullisuustavoitteista. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään keinoja vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen ja esittämiseen ainutlaatuisella tavalla, jolla se olisi myös linjassa Arelan brändi-ilmeen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, johon kerättiin aineistoa niin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista kuin myös tekijän toteuttamien kuluttajakyselyn, benchmarking-vertailun sekä teemahaastatteluiden avulla. Kuluttajakyselyllä haluttiin selvittää kuluttajien yleisiä vastuullisuusvaatimuksia sekä Arelan asiakaskunnan asettamia vaatimuksia tuotteiden vastuullisuudelle sekä vastuullisuusviestinnälle ja sen tason syvyydelle. Benchmarking-menetelmällä haluttiin määrittää Arelan vastuullisuusviestinnän keskeisimpiä kehityskohteita sekä vertailuun valittujen brändien vastuullisuusviestintää tarkastelemalla kartoittaa kehitysideoita toimeksiantajayrityksen viestinnän toteuttamiseen ja esittämiseen. Arelan pääsuunnittelijalle sekä markkinointi-ja myyntipäällikölle toteutettujen teemahaastatteluiden avulla haluttiin selvittää, minkälainen on yrityksen taustalla vaikuttava arvopohja sekä minkälaisia vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään liittyviä tavoitteita yrityksellä on tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella pystyttiin määrittämään Arelan vastuullisuusviestinnän keskeisimmät kehityskohteet sekä onnistuttiin kartoittamaan kuluttajien ja yrityksen asiakaskunnan asettamat odotukset vastuullisuusviestinnälle ja sen sisällölle. Benchmarking-vertailun avulla onnistuttiin havainnoimaan sellaisia elementtejä, jotka tekevät verkkosivujen vastuullisuusviestinnästä sekä toimivan että kattavan kokonaisuuden. Vertailun avulla onnistuttiin lisäksi erottelemaan sellaisia vastuullisuusviestinnän piirteitä ja ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää osana toimeksiantajayrityksen vastuullisuusviestinnän kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, johon kerättiin aineistoa niin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista kuin myös tekijän toteuttamien kuluttajakyselyn, benchmarking-vertailun sekä teemahaastatteluiden avulla. Kuluttajakyselyllä haluttiin selvittää kuluttajien yleisiä vastuullisuusvaatimuksia sekä Arelan asiakaskunnan asettamia vaatimuksia tuotteiden vastuullisuudelle sekä vastuullisuusviestinnälle ja sen tason syvyydelle. Benchmarking-menetelmällä haluttiin määrittää Arelan vastuullisuusviestinnän keskeisimpiä kehityskohteita sekä vertailuun valittujen brändien vastuullisuusviestintää tarkastelemalla kartoittaa kehitysideoita toimeksiantajayrityksen viestinnän toteuttamiseen ja esittämiseen. Arelan pääsuunnittelijalle sekä markkinointi-ja myyntipäällikölle toteutettujen teemahaastatteluiden avulla haluttiin selvittää, minkälainen on yrityksen taustalla vaikuttava arvopohja sekä minkälaisia vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään liittyviä tavoitteita yrityksellä on tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella pystyttiin määrittämään Arelan vastuullisuusviestinnän keskeisimmät kehityskohteet sekä onnistuttiin kartoittamaan kuluttajien ja yrityksen asiakaskunnan asettamat odotukset vastuullisuusviestinnälle ja sen sisällölle. Benchmarking-vertailun avulla onnistuttiin havainnoimaan sellaisia elementtejä, jotka tekevät verkkosivujen vastuullisuusviestinnästä sekä toimivan että kattavan kokonaisuuden. Vertailun avulla onnistuttiin lisäksi erottelemaan sellaisia vastuullisuusviestinnän piirteitä ja ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää osana toimeksiantajayrityksen vastuullisuusviestinnän kehittämistä.