Vastuullisuusstrategian luominen : Case Lasilinkki Oy
Hynynen, Heli; Martikainen, Petra (2021)
Hynynen, Heli
Martikainen, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe lähti tekijöiden kiinnostuksesta yritysvastuuseen ja sen kehittämiseen. Aihetta tarjottiin suoraan kuopiolaiselle lasialan yritykselle Lasilinkki Oy:lle, joka nähtiin potentiaalisena yrityksenä vastuullisuuden kehittämiselle. Yrityksessä oli jo mietitty vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä ja tästä syntyi kiinnostus liittää vastuullisuus osaksi strategisia tavoitteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä vastuullisuuden nykytila-analyysi ja vertailu, joiden pohjalta tehtiin kehitysehdotukset sekä materiaali ulkoiseen ja sisäiseen vastuullisuusviestintään. Tavoitteena oli luoda juuri yrityksen käyttöön soveltuva vastuullisuusstrategia.
Tämä työ on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmiä oli kaksi, joista ensimmäinen oli teemahaastattelu ja toinen benchmarking eli vertailuoppiminen. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää yrityksen vastuullisuuden nykytila ja saada selville vastuullisuuden osa-alueilla kehittämistä kaipaavia kohteita. Haastatteluaineistoa käsiteltiin tyypittelyn ja teemoittelun avulla. Haastattelun avulla saatiin tarvittava tieto benchmarkingin lähtötilanteeseen, jossa määriteltiin omat kehitystarpeet. Benchmarkingin tarkoituksena oli tehdä vertailua muihin yrityksiin, joissa vastuullisuus oli jo osana strategisia tavoitteita, sekä oppia muilta hyväksi todettuja tapoja toimia.
Tutkimustuloksina tässä opinnäytetyössä olivat konkreettiset tuotokset eli vastuullisuusstrategia kehitysehdotuksineen sekä materiaali sisäiseen ja ulkoiseen vastuullisuusviestintään. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksessä pidettiin vastuullisuutta tärkeänä aiheena, jonka kehittämiseen nähtiin tarve. Yrityksen sisältä löytyi paljon tapoja toimia vastuullisesti, mutta niistä ei aktiivisesti viestitty. Kehityskohteita löytyi ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä vastuullisuusviestinnän osa-alueilta. Kehitysehdotukset ja vastuullisuusviestintä toteutettiin uskollisena yrityksen arvopohjalle ja toimintatavoille. Pyrkimyksenä oli asettaa toteutettavissa olevat ja realistiset tavoitteet ja aikataulut vastuullisuuden sovittamiseksi strategiaan.
Vastuullisuus nähdään tärkeänä kehittämisen kohteena yrityksissä. Kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta sekä läpinäkyvyyttä toiminnassa. Opinnäytetyön konkreettisilla tuotoksilla on aitoa käyttöarvoa kohdeyrityksessä. Yritysvastuun johtamiseen luotu kokonaisuus, vastuullisuusstrategia vastuullisuusviestinnällisine osuuksineen, antaa yritykselle mahdollisuuden kehittää ja uudistaa toimintaansa. Jatkotutkimusaiheita toimeksiantajalle voisivat olla vastuullisuusstrategian testaaminen käytännössä sekä sidosryhmäanalyysin tekeminen vastuullisuuden näkökulmasta.
Tämä työ on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmiä oli kaksi, joista ensimmäinen oli teemahaastattelu ja toinen benchmarking eli vertailuoppiminen. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää yrityksen vastuullisuuden nykytila ja saada selville vastuullisuuden osa-alueilla kehittämistä kaipaavia kohteita. Haastatteluaineistoa käsiteltiin tyypittelyn ja teemoittelun avulla. Haastattelun avulla saatiin tarvittava tieto benchmarkingin lähtötilanteeseen, jossa määriteltiin omat kehitystarpeet. Benchmarkingin tarkoituksena oli tehdä vertailua muihin yrityksiin, joissa vastuullisuus oli jo osana strategisia tavoitteita, sekä oppia muilta hyväksi todettuja tapoja toimia.
Tutkimustuloksina tässä opinnäytetyössä olivat konkreettiset tuotokset eli vastuullisuusstrategia kehitysehdotuksineen sekä materiaali sisäiseen ja ulkoiseen vastuullisuusviestintään. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksessä pidettiin vastuullisuutta tärkeänä aiheena, jonka kehittämiseen nähtiin tarve. Yrityksen sisältä löytyi paljon tapoja toimia vastuullisesti, mutta niistä ei aktiivisesti viestitty. Kehityskohteita löytyi ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä vastuullisuusviestinnän osa-alueilta. Kehitysehdotukset ja vastuullisuusviestintä toteutettiin uskollisena yrityksen arvopohjalle ja toimintatavoille. Pyrkimyksenä oli asettaa toteutettavissa olevat ja realistiset tavoitteet ja aikataulut vastuullisuuden sovittamiseksi strategiaan.
Vastuullisuus nähdään tärkeänä kehittämisen kohteena yrityksissä. Kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta sekä läpinäkyvyyttä toiminnassa. Opinnäytetyön konkreettisilla tuotoksilla on aitoa käyttöarvoa kohdeyrityksessä. Yritysvastuun johtamiseen luotu kokonaisuus, vastuullisuusstrategia vastuullisuusviestinnällisine osuuksineen, antaa yritykselle mahdollisuuden kehittää ja uudistaa toimintaansa. Jatkotutkimusaiheita toimeksiantajalle voisivat olla vastuullisuusstrategian testaaminen käytännössä sekä sidosryhmäanalyysin tekeminen vastuullisuuden näkökulmasta.