Mobiilisovelluksia oppimisen alueittain: opas varhaiskasvatukseen
Hiltunen, Minna-Riikka; Mulari, Evita (2021)
Hiltunen, Minna-Riikka
Mulari, Evita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189297
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Mediakasvatus on noussut keskusteluun varhaiskasvatuksessa aiempaa vahvemmin sen tultua osaksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Varhaiskasvattajat kaipaavat valmiita ehdotuksia laadukkaista lasten käyttöön soveltuvista mobiilisovelluksista sekä kokevat haasteena etsiä sovelluksia itse muun työn ohessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhteistyössä Pilke päiväkoti Nappulan kanssa luoda varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön soveltuva mobiilisovellusten opas. Oppaan tavoitteena oli helpottaa varhaiskasvatuksen henkilökunnan suunnittelutyötä tarjoamalla valmiiksi kartoitettuja mobiilisovelluksia hyödynnettäväksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Oppaan sisältämät mobiilisovellukset on tarkoitettu lasten ja varhaiskasvattajien yhdessä käytettäviksi. Sovellukset ryhmiteltiin oppaaseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueittain, mikä vahvisti oppaan pedagogista taustaa ja käytettävyyttä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, viitekehyksenä käytettiin Salosen (2013) konstruktivistista mallia. Kehittämistyön aineistoa kerättiin varhaiskasvattajilta avoimina kyselyinä, alkukartoituskyselyn ja palautekyselyn muodossa. Alkukartoituskyselyn sisällönanalyysillä kartoitettiin jo käytössä olevia mobiilisovelluksia sekä toimintaympäristöjä, joihin mobiilisovelluksia kaivataan. Mobiilisovellusten valintaa ohjasivat Fred Rogers Centerin (2012) laatimat lapsille suunnatun digitaalisen median laadulliset raamit. Päiväkodin lapset antoivat palautetta testattavista sovelluksista vastaamalla kuvalliseen kyselyyn. Laadulliset raamit sekä lasten palautteet vaikuttivat oppaaseen päätyvien sovellusten valintaan. Varhaiskasvattajien palautekyselyn vastaukset tuottivat tietoa oppaan merkityksellisyydestä ja käytettävyydestä – siitä, vastaako kehittämistyö tilaajan tarpeita.
Kehittämistyön tuotos tarjoaa tilaajapäiväkodin varhaiskasvattajille käytännön työvälineen pedagogiseen suunnittelutyöhön. Opas madaltaa kynnystä mobiilisovellusten käyttöön lasten kanssa ja tukee varhaiskasvattajia mediakasvattajina, jättäen tilaa yksilölliselle soveltamiselle niiden käytössä. Pidemmän aikavälin tulokset ja havainnot oppaan käyttöönotosta sekä käytettävyydestä kävisivät ilmi pitkittäisseurantana toteutetusta jatkotutkimuksesta.
Mediakasvatus on noussut keskusteluun varhaiskasvatuksessa aiempaa vahvemmin sen tultua osaksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Varhaiskasvattajat kaipaavat valmiita ehdotuksia laadukkaista lasten käyttöön soveltuvista mobiilisovelluksista sekä kokevat haasteena etsiä sovelluksia itse muun työn ohessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhteistyössä Pilke päiväkoti Nappulan kanssa luoda varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön soveltuva mobiilisovellusten opas. Oppaan tavoitteena oli helpottaa varhaiskasvatuksen henkilökunnan suunnittelutyötä tarjoamalla valmiiksi kartoitettuja mobiilisovelluksia hyödynnettäväksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Oppaan sisältämät mobiilisovellukset on tarkoitettu lasten ja varhaiskasvattajien yhdessä käytettäviksi. Sovellukset ryhmiteltiin oppaaseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueittain, mikä vahvisti oppaan pedagogista taustaa ja käytettävyyttä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, viitekehyksenä käytettiin Salosen (2013) konstruktivistista mallia. Kehittämistyön aineistoa kerättiin varhaiskasvattajilta avoimina kyselyinä, alkukartoituskyselyn ja palautekyselyn muodossa. Alkukartoituskyselyn sisällönanalyysillä kartoitettiin jo käytössä olevia mobiilisovelluksia sekä toimintaympäristöjä, joihin mobiilisovelluksia kaivataan. Mobiilisovellusten valintaa ohjasivat Fred Rogers Centerin (2012) laatimat lapsille suunnatun digitaalisen median laadulliset raamit. Päiväkodin lapset antoivat palautetta testattavista sovelluksista vastaamalla kuvalliseen kyselyyn. Laadulliset raamit sekä lasten palautteet vaikuttivat oppaaseen päätyvien sovellusten valintaan. Varhaiskasvattajien palautekyselyn vastaukset tuottivat tietoa oppaan merkityksellisyydestä ja käytettävyydestä – siitä, vastaako kehittämistyö tilaajan tarpeita.
Kehittämistyön tuotos tarjoaa tilaajapäiväkodin varhaiskasvattajille käytännön työvälineen pedagogiseen suunnittelutyöhön. Opas madaltaa kynnystä mobiilisovellusten käyttöön lasten kanssa ja tukee varhaiskasvattajia mediakasvattajina, jättäen tilaa yksilölliselle soveltamiselle niiden käytössä. Pidemmän aikavälin tulokset ja havainnot oppaan käyttöönotosta sekä käytettävyydestä kävisivät ilmi pitkittäisseurantana toteutetusta jatkotutkimuksesta.