Henkilöstön johtaminen ja kehittäminen finanssialalla
Maksimenko, Aleksandr (2019)
Maksimenko, Aleksandr
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli henkilöstön johtaminen ja kehittäminen finanssialalla. Opinnäytetyön tutkimus painottui enemmän asiakasrajapinnassa työskentelevien johtajien arkeen. Johtajien tehtävä on johtaa asiakasrajapinnassa olevia työntekijöitä. Työntekijöiden arki on aktiivista uusasiakashankintaa sekä olemassa olevien asiakkaiden hoitoa ja kehittämistä. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei työssä esille nousseita asioita voisi soveltaa myös muunlaisiin organisaatioihin.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten tutkimusten, artikkeleiden, asiantuntijablogien ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla finanssialalla vaikuttavia johtamisen tapoja. Näiden lisäksi tutkittiin finanssialan henkilöstön rakennetta sekä erilaisia kehittämistapoja. Myös finanssialaan vaikuttavat megatrendit ja Suomen sisäiset trendit olivat vahvasti esillä.
Suomessa ollaan myös totuttu johtamaan numeroiden ja kokonaiskuvan kautta eikä välttämättä aina ymmärretä, kuinka paljon paremmat tulokset voivat olla henkilökohtaisemmalla ja ihmisläheisemmällä johtamisella. Aiempaakin harvemmin ymmärretään, millaisia tuloksia voi saada aikaiseksi, kun työntekijöitä kehitetään ja valmennetaan suoriutumaan omasta tehtävästä paremmin. Nykytrendi onkin, että työntekijän on pidettävä itse osaamisestaan ja koulutuksestaan huolta.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten tutkimusten, artikkeleiden, asiantuntijablogien ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla finanssialalla vaikuttavia johtamisen tapoja. Näiden lisäksi tutkittiin finanssialan henkilöstön rakennetta sekä erilaisia kehittämistapoja. Myös finanssialaan vaikuttavat megatrendit ja Suomen sisäiset trendit olivat vahvasti esillä.
Suomessa ollaan myös totuttu johtamaan numeroiden ja kokonaiskuvan kautta eikä välttämättä aina ymmärretä, kuinka paljon paremmat tulokset voivat olla henkilökohtaisemmalla ja ihmisläheisemmällä johtamisella. Aiempaakin harvemmin ymmärretään, millaisia tuloksia voi saada aikaiseksi, kun työntekijöitä kehitetään ja valmennetaan suoriutumaan omasta tehtävästä paremmin. Nykytrendi onkin, että työntekijän on pidettävä itse osaamisestaan ja koulutuksestaan huolta.