Uusien verkkosivujen rakentaminen: RPS Brewing Co
Somero, Lassi (2021)
Somero, Lassi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rakentaa RPS Brewing – panimolle uudet verkkosivut hyödyntäen Shopify – nimistä verkkokauppa-alustaa. Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisessa opinnäytetyössä itse tuotos on myös arvioitava kohde. Toiminnallisessa opinnäytetyössä on siis yhdistetty alaan liittyvä teoria, sekä niiden käytännön hyödyntäminen. Verkkosivujen rakentaminen on aina tavoitteellista ja merkityksellistä. Teorian tasolla opinnäytetyössä hyödynnettiin erilaisia markkinoinnillisia malleja, jotka määrittivät sivuille tuotettavan sisällön RPS Brewingin tavoitteet huomioiden. Sähköisen liiketoiminnan sekä –markkinoinnin teoriaa hyödynnettiin tunnistamaan sähköisen liiketoiminnan ominaispiirteet, sekä myös tätä kautta selvitettiin nykyaikaisten verkkosivujen vaatimukset. Asiakas sivujen todellisena käyttäjänä myös huomioitiin ennen rakennustyötä. Ennen verkkosivujen rakentamista oli määritettävä RPS Brewingin markkinoinnilliset tavoitteet verkkosivuille. Tätä varten RPS Brewingistä tehtiin ensin markkinoinnillinen lähtökohta-analyysi, jossa selvitettiin RPS Brewingin nykytilanne omalla toimialalla. Markkinoinnin työkaluja hyödynnettiin RPS Brewingin kilpailukeinojen tunnistamiseksi. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa tehtiin SWOT – analyysi sekä 7P:n markkinointimix. RPS Brewingin vahvoiksi kilpailukeinoiksi tunnistettiin tuotteet, ihmiset sekä brändi. Sähköisen liiketoiminnan teorian aikana tunnistettiin, että RPS Brewing kilpailee tuotteillaan sekä laadullaan. Sähköisessä markkinoinnissa huomioitiin siihen liittyvää teoriaa sekä erikseen otettiin verkkosivuille kriittinen asia käsittelyyn, eli hakukoneoptimointi, ja tehtiin toimenpiteitä sen eteen. Asiakas verkkosivujen todellisena käyttäjänä muistettiin analysoimalla asiakaskokemuksen merkitystä ja tämä hyödynnettiin verkkosivujen rakentamisessa siten, että verkkosivut ovat mahdollisimman käyttäjäystävälliset. Tämä osaltaan auttaa RPS Brewingiä asiakaskokemuksen rakentamisessa. Verkkosivut rakennettiin nämä kokonaisuudet huomioon ottaen ja lopputuloksena oli hienot ja modernit verkkosivut. Verkkosivut täyttävät niille asetetut markkinoinnilliset tavoitteet ja ovat toiminnallisuudeltaankin toivotun kaltaiset.