Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tarinallisuus vaatelainaamopalvelun vetovoimatekijänä : Tapaus: Dusty

Luoma, Maija (2021)

 
Avaa tiedosto
Luoma_Maija.pdf (1.493Mt)
Lataukset: 


Luoma, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199369
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa tutkitaan omistajuuden muutosta muodin kontekstissa ja sitä, miten uuden vaatelainaamon toimintaa voi tehostaa tarinallisuuden keinoin. Työn tavoitteena on luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia, miten yrityksen tarinallisen ydinviestin saa jalkautumaan osaksi asiakkaan palvelukokemusta ja kuinka tarinallisuudesta voi tehdä yrityksen palvelun vetovoimatekijän. Opinnäytetyön tilaajana on suomalainen miestenvaatemerkki Dusty, joka on lanseeraamassa merkin oman vaatelainaamon.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan omistajuuden muutokseen ja tarinallisuuteen liittyvää tutkimustietoa. Tutkimustieto lisää ymmärrystä siitä, millaisia ympäristövaikutuksia ja sosiaalisia vaikutuksia nykyisellä lineaarisella tuotantomallilla on ja millaisia ratkaisuja kiertotalous tähän tarjoaa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käydään lyhyesti läpi sitä, miten psykologinen omistajuus vaikuttaa ja millaisia vaikutuksia uusilla omistajuusmalleilla on kuluttajiin. Opinnäytetyön tarinallisuutta käsittelevässä osiossa perehdytään tarinan määrittelyyn ja merkitykseen yrityksille ja kuluttajille, bisnestarinankerronnan eri muotoihin ja niihin konkreettisiin työkaluihin, joilla tarinallisuutta voi liiketoiminnassa hyödyntää.

Aineistonhankintamenetelminä työssä käytetään tapaustutkimukselle ominaisia kvalitatiivisia menetelmiä eli haastatteluja ja benchmarkingia. Haastattelut suoritettiin kotimaisille eri toimialojen lainaamoille tarkoituksena selvittää, mitä omistajuuden muutos ja tarinallisuus merkitsevät lainaamotoimijoille. Benchmarking keskittyi kansainvälisiin verkossa toimiviin vaatelainaamoihin ja siihen, miten ne hyödyntävät tarinallisuutta omissa kanavissaan.

Tulokset vahvistavat teoreettisen viitekehyksen pohjalta saatua käsitystä omistajuuden murroksesta ja siitä, että uudet liiketoimintamallit kasvattavat suosiotaan kuluttajien keskuudessa. Tulosten perusteella voidaan myös sanoa, että kotimaiset lainaamotoimijat eivät ole vielä osanneet ottaa tarinallisuutta osaksi strategiaansa ja hyödyntää sen koko potentiaalia toisin kuin ulkomaiset suuret yritykset. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta tilaajayritykselle on mahdollista antaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, jotka mahdollistavat tarinallisuuden hyödyntämisen uuden lainaamopalvelun vetovoimatekijänä. Kehittämisehdotukset koskevat erityisesti Dustyn verkkosivujen uudistamista ja tuotetarinan, palvelun tarinan ja referenssitarinan käyttöönottoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste