Draamaa Instagramissa – Yle @areena.stories : Instagram digitaalisen tarinankerronnan välineenä nuorille aikuisille suunnatussa sisällössä
Väre, Anri (2021)
Väre, Anri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199453
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa selvitetään, miten Instagram toimii digitaalisen tarinankerronnan välineenä nuorille aikuisille kohdennetuissa sisällöissä. Työssä selvitetään myös, mitä mahdollisuuksia Instagram draamankerronnan alustana tarjoaa sekä mitä haasteita siihen liittyy. Tilaajana toimii Yle Draaman alla toimiva @areena.stories -Instagram-tili.
Työn teoriapohja koostuu digitaalisesta tarinankerronnasta ja sen transmediallisista ja interaktiivisista ominaisuuksista. Aihe on rajattu fiktiivisiin ja draamallisiin sisältöihin.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, avoimen palautteen dokumenttianalyysia sekä haastattelua. Kyselyn ja dokumenttianalyysin tuloksista käy ilmi, että @areena.stories -tilin kautta tavoitettu yleisö on tarkkanäköistä ja ajattelevaa. He haluavat viihtyä, oppia ja inspiroitua draamasisältöjen parissa. Haastattelussa nousi esiin kohderyhmän sitouttamisen merkitys ja se, että Instagramissa julkaisemiseen liittyy olennaisesti mahdollisuus kokeilla ja ottaa riskejä. Instagram alustana ei kuitenkaan ole mutkaton, sillä se on yksityinen yritys, joka toimii ja kehittyy omien periaatteidensa mukaan.
Valmiiden kehitysehdotusten sijaan tilaajan kannalta tärkeämpää oli työn tuottama analyysi sekä opinnäytetyöprosessin aikana käydyt keskustelut. Olennaisimmat havainnot Instagramiin tehtävästä sisällöstä olivat kohderyhmän tarkka määritteleminen, alustan jatkuvan kehittymisen huomioiminen sekä se, etteivät digitaalisen tarinankerronnan kikkailut automaattisesti tuo tarinankerronnallista lisäarvoa, mutta oikein käytettynä voivat auttaa nostamaan tarinan ilmiön tasolle ja avustaa nuoren kohderyhmän tavoittamisessa.
Työn teoriapohja koostuu digitaalisesta tarinankerronnasta ja sen transmediallisista ja interaktiivisista ominaisuuksista. Aihe on rajattu fiktiivisiin ja draamallisiin sisältöihin.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, avoimen palautteen dokumenttianalyysia sekä haastattelua. Kyselyn ja dokumenttianalyysin tuloksista käy ilmi, että @areena.stories -tilin kautta tavoitettu yleisö on tarkkanäköistä ja ajattelevaa. He haluavat viihtyä, oppia ja inspiroitua draamasisältöjen parissa. Haastattelussa nousi esiin kohderyhmän sitouttamisen merkitys ja se, että Instagramissa julkaisemiseen liittyy olennaisesti mahdollisuus kokeilla ja ottaa riskejä. Instagram alustana ei kuitenkaan ole mutkaton, sillä se on yksityinen yritys, joka toimii ja kehittyy omien periaatteidensa mukaan.
Valmiiden kehitysehdotusten sijaan tilaajan kannalta tärkeämpää oli työn tuottama analyysi sekä opinnäytetyöprosessin aikana käydyt keskustelut. Olennaisimmat havainnot Instagramiin tehtävästä sisällöstä olivat kohderyhmän tarkka määritteleminen, alustan jatkuvan kehittymisen huomioiminen sekä se, etteivät digitaalisen tarinankerronnan kikkailut automaattisesti tuo tarinankerronnallista lisäarvoa, mutta oikein käytettynä voivat auttaa nostamaan tarinan ilmiön tasolle ja avustaa nuoren kohderyhmän tavoittamisessa.