Teräs-, puu- sekä tiiliholvattujen välipohjien korjaustavan valinta 1900-luvun alkupuolen rakennuksessa
Temonen, Maria (2021)
Temonen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199495
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tutkia teräs-, puu- sekä tiiliholvattujen välipohjien vauriomekanismeja ja perehtyä niiden korjausmenetelmiin. Tutkimuksessa käsiteltävät välipohjat ajoittuvat 1900-luvun alkupuolen rakennuksiin. Työn tilaajana toimi konsulttitoimisto Ramboll Finland Oy.
Välipohjien vaurioihin sekä korjaussuunnitteluun liittyviin ohjeisiin perehdyttiin rakennusalan kirjallisuuden ja asetusten avulla. Korjausratkaisut perustuvat Ympäristöministeriön vuonna 2019 julkaisemaan ”Kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakennusten korjaus”-oppaaseen. Kirjallisuustutkimuksen lisäksi haastateltiin yrityksen asiantuntijoita ja kerättiin tietoa aiemmista projekteista.
Välipohjien korjausmenetelmät jaettiin kolmeen kategoriaan: rakenteen uusiminen, vaurioituneen materiaalin poisto ja ilmatiiveyden parantaminen. Tässä insinöörityössä perehdyttiin tarkemmin menetelmään, jossa vaurioitunut materiaali poistetaan rakenteesta, koska se on korjaussuunnittelun näkökulmasta haastavin korjaustapa.
Työn perusteella yritykselle laadittiin esimerkit purku- ja korjausrakennetyypeistä. Niihin lisättiin suunnittelu- sekä toteutuksen kannalta tärkeät ohjeet. Tehdyt rakennetyypit ovat esitetty tämän insinöörityön loppuosassa.
Välipohjien vaurioihin sekä korjaussuunnitteluun liittyviin ohjeisiin perehdyttiin rakennusalan kirjallisuuden ja asetusten avulla. Korjausratkaisut perustuvat Ympäristöministeriön vuonna 2019 julkaisemaan ”Kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakennusten korjaus”-oppaaseen. Kirjallisuustutkimuksen lisäksi haastateltiin yrityksen asiantuntijoita ja kerättiin tietoa aiemmista projekteista.
Välipohjien korjausmenetelmät jaettiin kolmeen kategoriaan: rakenteen uusiminen, vaurioituneen materiaalin poisto ja ilmatiiveyden parantaminen. Tässä insinöörityössä perehdyttiin tarkemmin menetelmään, jossa vaurioitunut materiaali poistetaan rakenteesta, koska se on korjaussuunnittelun näkökulmasta haastavin korjaustapa.
Työn perusteella yritykselle laadittiin esimerkit purku- ja korjausrakennetyypeistä. Niihin lisättiin suunnittelu- sekä toteutuksen kannalta tärkeät ohjeet. Tehdyt rakennetyypit ovat esitetty tämän insinöörityön loppuosassa.