Asiakasymmärryksen vahvistaminen web-analytiikan avulla : Case: Luksia.fi-verkkosivun analysointi
Lilja-Vuori, Eija (2021)
Lilja-Vuori, Eija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista tietoa voidaan saada verkkosivujen kävijöistä web-analytiikan avulla ja mitkä niistä tiedoista voidaan johtaa asiakasymmärrykseksi.
Miksi asiakasymmärrystä tarvitaan? Ymmärrystä tarvitaan tunnistamiseen, mitä asiakkaat tavoittelevat ja haluavat. Tuotteen tai palvelun tarjoajista voittaa se, joka ymmärtää näitä tarpeita kaikkein parhaiten. Web-analytiikka oikein hyödynnettynä tarjoaa mahdollisuuden verkkosivustolla käyvien asiakkaiden toiminnan parempaan ymmärrykseen ja analysointiin. Web-analytiikan päämääränä on siis ymmärtää ihmisen verkkokäyttäytymistä.
Tutkimuskohteena toimii Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Luksia.fi-verkkosivut ja niihin liitetty analytiikkaohjelma. Tutkimusaineisto kerättiin organisaation Google Analytics -tilin avulla. Raportointi tapahtui ohjelman omien raporttien, ohjelmasta itse räätälöitävien raporttien sekä Googlen ilmaisen raportointityökalun Data Studion avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista seurantatutkimusta. Kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käytetään silloin, kun tutkimus perustuu mittaamiseen.
Tutkimuksesta selvisi vahvasti seikat kävijöiden iästä, sijaintikaupungeista, laitteiden kieli asetuksista, kiinnostuksen kohteista ja siitä, mitä he verkkosivustolla tekevät. Lisäksi tutkimuksesta selvisi, että näkyvyyden lisääminen monikanavaisella yhtäläisellä visuaalisella kokonaisuudella on onnistuttu. Käyttäjien ja uusien käyttäjien osuus verkkosivuilla kävijöistä oli kasvanut. Asiakasymmärrys kävijädatan tiedonkeruusta asiakasrajapinnassa vahvistui.
Miksi asiakasymmärrystä tarvitaan? Ymmärrystä tarvitaan tunnistamiseen, mitä asiakkaat tavoittelevat ja haluavat. Tuotteen tai palvelun tarjoajista voittaa se, joka ymmärtää näitä tarpeita kaikkein parhaiten. Web-analytiikka oikein hyödynnettynä tarjoaa mahdollisuuden verkkosivustolla käyvien asiakkaiden toiminnan parempaan ymmärrykseen ja analysointiin. Web-analytiikan päämääränä on siis ymmärtää ihmisen verkkokäyttäytymistä.
Tutkimuskohteena toimii Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Luksia.fi-verkkosivut ja niihin liitetty analytiikkaohjelma. Tutkimusaineisto kerättiin organisaation Google Analytics -tilin avulla. Raportointi tapahtui ohjelman omien raporttien, ohjelmasta itse räätälöitävien raporttien sekä Googlen ilmaisen raportointityökalun Data Studion avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista seurantatutkimusta. Kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käytetään silloin, kun tutkimus perustuu mittaamiseen.
Tutkimuksesta selvisi vahvasti seikat kävijöiden iästä, sijaintikaupungeista, laitteiden kieli asetuksista, kiinnostuksen kohteista ja siitä, mitä he verkkosivustolla tekevät. Lisäksi tutkimuksesta selvisi, että näkyvyyden lisääminen monikanavaisella yhtäläisellä visuaalisella kokonaisuudella on onnistuttu. Käyttäjien ja uusien käyttäjien osuus verkkosivuilla kävijöistä oli kasvanut. Asiakasymmärrys kävijädatan tiedonkeruusta asiakasrajapinnassa vahvistui.