Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Figuurien soveltuvuus pelihahmoiksi fotogrammetrialla : Figuurin 3D-skannaus ja animointi pelimoottoriin

Åhlgren, Jesse (2021)

 
Avaa tiedosto
Åhlgren_Jesse.pdf (3.240Mt)
Lataukset: 


Åhlgren, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010020
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin fotogrammetria-nimistä skannaustekniikkaa ja sen käyttökelpoisuutta pelihahmojen tekoon skannaamalla toimintafiguureja tai muita käsintehtyjä hahmoja. Työssä selvitettiin fotogrammetrian perusteet, ensin skannattiin yksinkertainen esine tekniikkaan tutustumiseksi ja tämän jälkeen skannattiin rakennuspalikoista tehty monimutkaisempi toimintahahmo, joka muunnettiin pelihahmoksi. Mallin konsepti toimivana pelihahmona todistettiin tekemällä sille animaatioriggi, yksinkertainen animaatio, ja sijoittamalla molemmat pelimoottoriin niin, että ne toimivat pelitilassa.

Työvaiheessa tehtiin useiden kokeilujen jälkeen onnistunut skannaus yksinkertaiseen esineeseen ja tämän jälkeen rakennuspalikoista tehtyyn hahmoon. Hahmo rigattiin ja animoitiin, ja saatiin toimimaan pelimoottorissa. Hahmon ulkonäkö jäi tosin karkeaksi, mikä voi johtua monesta syystä, kuten käytetyn kameran laadusta, kuvasaasteesta ja liian vähäisistä kuvista. Skannattu malli kuitenkin toimi tavoitellun konseptin todistamiseksi.

Tällä työllä oli tarkoitus valaista kuvanveistäjien ja vastaavien harrastajien potentiaalia pelimallien tekijöinä. Vaikka mallien luominen on pääosin digitaalista, pelialalla on potentiaalia myös hyödyntää muun tyyppisten artistien taitoja, jos fotogrammetria-tekniikan saa hiottua komplekseille esineille, kuten figuureille ja toimintahahmoille, sopivaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste