Kasvuhakuisten yritysten markkinointiosaaminen : Tutkimus IT-alan yritysten markkinointiosaamisesta
Ronkainen, Pyry (2021)
Ronkainen, Pyry
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea syntyi toimeksiantajayrityksen kanssa käymäni keskustelun myötä. Pohdimme yhdessä minkälainen myynti- ja markkinointiosaaminen oululaisista IT-yrityksistä löytyisi. Aiheen rajauksen ja muiden suunnitelmien myötä opinnäytetyön aihe muokkaantui nykyiselleen, eli kasvuhakuisten yritysten markkinointiosaamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteina oli saada näkemys IT-alan yritysten markkinointiosaamisesta. Toimeksiantajan ollessa digitoimisto oli opinnäytetyön kirjoittajana tavoitteeni näyttää heille, minkälainen osaaminen IT-yrityksillä on markkinoinnissaan. Tämän tiedon avulla toimeksiantaja pystyi kartoittamaan omaa tarjontaansa yleisellä tasolla IT-alan yrityksille. Omat tavoitteeni olivat ammatillinen oppiminen sekä kehittyminen markkinointialalla.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä tutkimusosion. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia yleisellä tasolla ja tarkemmin esimerkiksi digimarkkinointia ja sen toteuttamisen tapoja. Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin kirjalähteistä sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Korona toi omat haasteensa esimerkiksi kirjalähteiden hankintaan kirjastojen ollessa hyvin rajallisesti auki. Ajankohtaisia verkkolähteitä käytettiin paljon, koska koen niistä saadun tiedon olevan esimerkiksi digimarkkinoinnin osalta hyvin ajan tasalla. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat IT-alan yritykset ja näiden markkinointiosaaminen. Tutkimuksen aineistot kerättiin teemahaastattelujen avulla.
Haastattelujen vastauksista pystyin rakentamaan kuvan IT-alan yritysten markkinointiosaamisesta. Markkinointiosaaminen on suhteellisen hyvällä tasolla, mutta toki parannettavia asioita vielä yritysten markkinoinnista löytyi. Haastatteluja olisi voinut toteuttaa vielä muutaman, mutta hyvin tiukkojen aikataulujen puitteissa näihin ei yksinkertaisesti ollut enää aikaa.
Yleisellä tasolla toimialojen kuin myös IT-alan markkinointiosaaminen on tutkimusaiheena mielestäni todella hyvä. Toteutettuja opinnäytetöitä tai muita tutkimuksia tästä aiheesta ei vielä löydy kovin montaa. Yritysten markkinointiosaamiseen kannattaa siis perehtyä myös tulevaisuudessa, koska mitä enemmän aiheeseen perehdytään sitä paremmin kyseinen asia voi tulevaisuudessa kehittyä.
Opinnäytetyön tavoitteina oli saada näkemys IT-alan yritysten markkinointiosaamisesta. Toimeksiantajan ollessa digitoimisto oli opinnäytetyön kirjoittajana tavoitteeni näyttää heille, minkälainen osaaminen IT-yrityksillä on markkinoinnissaan. Tämän tiedon avulla toimeksiantaja pystyi kartoittamaan omaa tarjontaansa yleisellä tasolla IT-alan yrityksille. Omat tavoitteeni olivat ammatillinen oppiminen sekä kehittyminen markkinointialalla.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä tutkimusosion. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia yleisellä tasolla ja tarkemmin esimerkiksi digimarkkinointia ja sen toteuttamisen tapoja. Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin kirjalähteistä sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Korona toi omat haasteensa esimerkiksi kirjalähteiden hankintaan kirjastojen ollessa hyvin rajallisesti auki. Ajankohtaisia verkkolähteitä käytettiin paljon, koska koen niistä saadun tiedon olevan esimerkiksi digimarkkinoinnin osalta hyvin ajan tasalla. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat IT-alan yritykset ja näiden markkinointiosaaminen. Tutkimuksen aineistot kerättiin teemahaastattelujen avulla.
Haastattelujen vastauksista pystyin rakentamaan kuvan IT-alan yritysten markkinointiosaamisesta. Markkinointiosaaminen on suhteellisen hyvällä tasolla, mutta toki parannettavia asioita vielä yritysten markkinoinnista löytyi. Haastatteluja olisi voinut toteuttaa vielä muutaman, mutta hyvin tiukkojen aikataulujen puitteissa näihin ei yksinkertaisesti ollut enää aikaa.
Yleisellä tasolla toimialojen kuin myös IT-alan markkinointiosaaminen on tutkimusaiheena mielestäni todella hyvä. Toteutettuja opinnäytetöitä tai muita tutkimuksia tästä aiheesta ei vielä löydy kovin montaa. Yritysten markkinointiosaamiseen kannattaa siis perehtyä myös tulevaisuudessa, koska mitä enemmän aiheeseen perehdytään sitä paremmin kyseinen asia voi tulevaisuudessa kehittyä.