Jätevesisäiliön toimituksen tehostaminen
Masar, Miro (2021)
Masar, Miro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010090
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pohjautuu toimitusketjun tehostamiseen, jonka keskiössä on Uponor Infra Oy:n valmistama jätevesisäiliö. Toimeksiantajayrityksellä on ollut ongelmia saada toimitettua kustannustehokkaita tavaraeriä niin, että toimitusaikalupaus asiakkaalle pystytään takaamaan. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja, joilla toimeksiantajayritys pystyy tehostamaan jätevesisäiliön toimitusketjua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kolme päälukua, jotka ovat tilaustoimitusketju, ulkomaankuljetukset ja niiden suunnittelut sekä yhteistyö huolintaliikkeen kanssa. Empiirisen tutkimuksen osuus on tehty laadullisena tutkimuksena ja
tutkimusongelman selvittämiseksi on aineistokeruumenetelmänä hyödynnetty teemahaastatteluja. Haastatteluiden avulla pyrittiin löytämään suurempaa ymmärrystä tutkimuksen ilmiöön ja kehittämään nykyistä toimintamallia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimitusaika ei ole kriittinen tekijä tukkuliikkeen kysynnän ollessa stabiilia. Haasteita syntyy tilanteissa, joissa menekkiin tulee odottamattomia muutoksia eivätkä varastomäärät riitä vastaamaan loppuasiakkaiden kysyntään. Uponor Infran mahdollisuus vaikuttaa tilausmääriin kilpistyy tukkuliikkeiden tarkkaan pääomien seurantaan. Tilausmäärät muodostuvat ennakoimalla tarkasti menekkiä ylivarastointia välttäen.
Vastauksista ilmeni, että huolintaliikkeet ovat kiinnostuneet tarjoamaan kuljetuksia ja välivarastointia kyseiselle tuotteelle sekä reitille. Huolintaliikkeen hallinta koko ketjusta kumppaneiden avulla mahdollistaisi myös nopeat toimitukset välivarastoinnin avulla Suomessa. Tämä malli olisi mahdollinen ratkaisu tukkuliikkeiden haasteisiin. Samalla välivarasto parantaisi mahdollisuuksia rahtien optimointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kolme päälukua, jotka ovat tilaustoimitusketju, ulkomaankuljetukset ja niiden suunnittelut sekä yhteistyö huolintaliikkeen kanssa. Empiirisen tutkimuksen osuus on tehty laadullisena tutkimuksena ja
tutkimusongelman selvittämiseksi on aineistokeruumenetelmänä hyödynnetty teemahaastatteluja. Haastatteluiden avulla pyrittiin löytämään suurempaa ymmärrystä tutkimuksen ilmiöön ja kehittämään nykyistä toimintamallia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimitusaika ei ole kriittinen tekijä tukkuliikkeen kysynnän ollessa stabiilia. Haasteita syntyy tilanteissa, joissa menekkiin tulee odottamattomia muutoksia eivätkä varastomäärät riitä vastaamaan loppuasiakkaiden kysyntään. Uponor Infran mahdollisuus vaikuttaa tilausmääriin kilpistyy tukkuliikkeiden tarkkaan pääomien seurantaan. Tilausmäärät muodostuvat ennakoimalla tarkasti menekkiä ylivarastointia välttäen.
Vastauksista ilmeni, että huolintaliikkeet ovat kiinnostuneet tarjoamaan kuljetuksia ja välivarastointia kyseiselle tuotteelle sekä reitille. Huolintaliikkeen hallinta koko ketjusta kumppaneiden avulla mahdollistaisi myös nopeat toimitukset välivarastoinnin avulla Suomessa. Tämä malli olisi mahdollinen ratkaisu tukkuliikkeiden haasteisiin. Samalla välivarasto parantaisi mahdollisuuksia rahtien optimointiin.