Verkkokauppa Nuxt.js- ja Magento 2 -teknologioilla
Laitila, Robert (2021)
Laitila, Robert
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010082
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli vertailla verkkokaupan kehittämistä eri teknologioilla. Työ tehtiin suomalaisen ohjelmistoalan yrityksen ohjauksessa.
Sähköisen kaupankäynnin juuret ulottuvat 1960-luvulle, jolloin yritykset kävivät kauppaa tietokoneiden välityksellä. Tätä pidetään nykyaikaisten verkkokauppojen edeltäjänä. Vaiheittain ajan myötä teknologia on muuttunut ja nykypäivänä tavalliset kuluttajat voivat ostaa monia eri tuotteita ja palveluita internetin välityksellä. Verkkokauppojen käyttökokemus ja turvallisuus on parantunut huomattavasti vuosituhannen vaihteesta, jolloin kaupat olivat vielä melko alkeellisia ja harvassa.
Nykypäivänä oman verkkokaupan luominen on helppoa lukuisten valmiiden verkkokauppa-alustojen, kuten Wix, Shopify ja BigCommerce, avulla. Niiden suurin etu piilee helppokäyttöisessä asennuksessa ja muokkaamisessa. Hinnoittelu vaihtelee ilmaisesta useisiin satoihin euroihin kuukaudessa. Alustan ominaisuudet lisääntyvät sen mukaan, mitä kalliimpi suunnitelma on kyseessä. Alustan lisäksi on hankittava muun muassa verkkokaupalle sopiva verkkotunnus ja SSL-sertifikaatti. Valmiiden alustojen lisäksi verkkokaupan voi toteuttaa myös räätälöitynä ratkaisuna, jolloin monet ominaisuudet, jotka tulevat sisäänrakennettuina valmiissa alustoissa, on luotava itse. Sellaiset alustat kuin Magento 2 ja WooCommerce tarjoavat paljon enemmän muokattavuutta, mutta ovat paljon vaikeampia opetella ilman kunnollista teknistä taustaa. Ne vaativat myös enemmän ylläpitämistä, mikä vaikuttaa suoranaisesti alustojen hinnoitteluun ja sen vaihteluun.
Toimivan ja kauniin verkkokaupan lisäksi on syytä miettiä muita asioita, joiden avulla kaupan näkyvyyttä ja myyntiä on mahdollista parantaa. Hakukoneoptimointi, markkinointi ja analytiikan hyödyntäminen ovat elintärkeitä työkaluja nykypäivänä, kun kuluttajille on tarjolla paljon eri vaihtoehtoja. Niiden avulla on mahdollista seurata kaupan kävijöiden ostokäyttäytymistä, kehittää omaa markkinointistrategiaa paremmaksi ja lisätä yrityksen tietoisuutta useammille mahdollisille asiakkaille.
Insinöörityössä tehtiin asiakasyrityksille verkkokaupan toteutus Nuxt.js- ja Magento 2 -teknologioilla. Näiden lisäksi sisällönhallintajärjestelmänä käytettiin Contentful-nimistä alustaa. Näiden kolmen pääteknologian avulla yrityksille toteutettiin saumattomasti toimivat nykyaikaiset verkkokaupat, joiden sisältöä on helppo hallita.
Sähköisen kaupankäynnin juuret ulottuvat 1960-luvulle, jolloin yritykset kävivät kauppaa tietokoneiden välityksellä. Tätä pidetään nykyaikaisten verkkokauppojen edeltäjänä. Vaiheittain ajan myötä teknologia on muuttunut ja nykypäivänä tavalliset kuluttajat voivat ostaa monia eri tuotteita ja palveluita internetin välityksellä. Verkkokauppojen käyttökokemus ja turvallisuus on parantunut huomattavasti vuosituhannen vaihteesta, jolloin kaupat olivat vielä melko alkeellisia ja harvassa.
Nykypäivänä oman verkkokaupan luominen on helppoa lukuisten valmiiden verkkokauppa-alustojen, kuten Wix, Shopify ja BigCommerce, avulla. Niiden suurin etu piilee helppokäyttöisessä asennuksessa ja muokkaamisessa. Hinnoittelu vaihtelee ilmaisesta useisiin satoihin euroihin kuukaudessa. Alustan ominaisuudet lisääntyvät sen mukaan, mitä kalliimpi suunnitelma on kyseessä. Alustan lisäksi on hankittava muun muassa verkkokaupalle sopiva verkkotunnus ja SSL-sertifikaatti. Valmiiden alustojen lisäksi verkkokaupan voi toteuttaa myös räätälöitynä ratkaisuna, jolloin monet ominaisuudet, jotka tulevat sisäänrakennettuina valmiissa alustoissa, on luotava itse. Sellaiset alustat kuin Magento 2 ja WooCommerce tarjoavat paljon enemmän muokattavuutta, mutta ovat paljon vaikeampia opetella ilman kunnollista teknistä taustaa. Ne vaativat myös enemmän ylläpitämistä, mikä vaikuttaa suoranaisesti alustojen hinnoitteluun ja sen vaihteluun.
Toimivan ja kauniin verkkokaupan lisäksi on syytä miettiä muita asioita, joiden avulla kaupan näkyvyyttä ja myyntiä on mahdollista parantaa. Hakukoneoptimointi, markkinointi ja analytiikan hyödyntäminen ovat elintärkeitä työkaluja nykypäivänä, kun kuluttajille on tarjolla paljon eri vaihtoehtoja. Niiden avulla on mahdollista seurata kaupan kävijöiden ostokäyttäytymistä, kehittää omaa markkinointistrategiaa paremmaksi ja lisätä yrityksen tietoisuutta useammille mahdollisille asiakkaille.
Insinöörityössä tehtiin asiakasyrityksille verkkokaupan toteutus Nuxt.js- ja Magento 2 -teknologioilla. Näiden lisäksi sisällönhallintajärjestelmänä käytettiin Contentful-nimistä alustaa. Näiden kolmen pääteknologian avulla yrityksille toteutettiin saumattomasti toimivat nykyaikaiset verkkokaupat, joiden sisältöä on helppo hallita.