Palkitsemisen vaikutus Z-sukupolven työmotivaatioon
Lehtinen, Sanni (2021)
Lehtinen, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010097
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palkitsemisen vaikutusta Z-sukupolveen kuuluvien työssäkäyvien ammattikorkeakouluopiskelijoiden työmotivaatioon. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, minkälaiset palkitsemiskeinot motivoivat Z-sukupolveen kuuluvia työntekijöitä sekä mitkä ovat motivaatiotekijöitä kyseiselle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin internetkyselylomakkeella. Tutkimuksessa käytettiin strukturoituja kysymyksiä, joissa vastausvaihtoehdot olivat ennalta määriteltyjä. Lomakkeen kysymykset perustuivat opinnäytetyön viitekehykseen. Kyselyyn vastasi 34 tutkimuksen kohderyhmään sopivaa liiketalouden opiskelijaa Metropolia Ammattikorkeakoulusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä sekä internetin artikkeleista ja tutkimuksista. Viitekehyksen aihealueet keskittyivät sukupolviin, palkitsemiseen ja motivaatioon. Näiden lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin näiden alakäsitteitä, kuten Z-sukupolvea ja muita sukupolvia, aineellista ja aineetonta palkitsemista, sisäistä ja ulkoista motivaatiota, työmotivaatiota sekä palkitsemisen yhteyttä motivaatioon.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että rahalliset palkitsemisen keinot palkitsevat ja motivoivat eniten Z-sukupolveen kuuluvia työssäkäyviä ammattikorkeakouluopiskelijoita. Lisäksi niin palkitsevana kuin motivoivana pidetään palautteen ja kiitoksen saamista, innostavaa työyhteisöä sekä hyvää esimiestyötä. Tutkimus osoitti, että rahallisen palkitsemisen lisäksi kyseistä kohderyhmää palkitsee ja motivoi asiat, jotka organisaatioissa on helppo huomioida. Ottaen huomioon tutkimuksen pienen vastausprosentin, tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleistää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin internetkyselylomakkeella. Tutkimuksessa käytettiin strukturoituja kysymyksiä, joissa vastausvaihtoehdot olivat ennalta määriteltyjä. Lomakkeen kysymykset perustuivat opinnäytetyön viitekehykseen. Kyselyyn vastasi 34 tutkimuksen kohderyhmään sopivaa liiketalouden opiskelijaa Metropolia Ammattikorkeakoulusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä sekä internetin artikkeleista ja tutkimuksista. Viitekehyksen aihealueet keskittyivät sukupolviin, palkitsemiseen ja motivaatioon. Näiden lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin näiden alakäsitteitä, kuten Z-sukupolvea ja muita sukupolvia, aineellista ja aineetonta palkitsemista, sisäistä ja ulkoista motivaatiota, työmotivaatiota sekä palkitsemisen yhteyttä motivaatioon.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että rahalliset palkitsemisen keinot palkitsevat ja motivoivat eniten Z-sukupolveen kuuluvia työssäkäyviä ammattikorkeakouluopiskelijoita. Lisäksi niin palkitsevana kuin motivoivana pidetään palautteen ja kiitoksen saamista, innostavaa työyhteisöä sekä hyvää esimiestyötä. Tutkimus osoitti, että rahallisen palkitsemisen lisäksi kyseistä kohderyhmää palkitsee ja motivoi asiat, jotka organisaatioissa on helppo huomioida. Ottaen huomioon tutkimuksen pienen vastausprosentin, tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleistää.