Opiskelijoiden suhde säästämiseen ja sijoittamiseen - Säästämis- ja sijoitustavat
Alapekkala, Tiina (2021)
Alapekkala, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, ovatko opiskelijat kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta. Työssä tutkittiin heidän säästämis- ja sijoituskäyttäytymistänsä ja vertailtiin tuloksia muun muassa asuinpaikan mukaan. Työllä ei ole toimeksiantajaa. Ajatus opinnäytetyön aiheeseen lähti tekijän omasta kiinnostuksesta sijoittamiseen ja rahoitusalalla työskentelemiseen.
Opinnäytetyö koostuu opiskelijoille tehdystä kyselytutkimuksesta sekä teoriaosuudesta. Työhön kerätty teoria luo laajan pohjan sijoittamisesta ja säästämisestä kiinnostuneille. Teoria kerättiin aihealueen kirjallisuudesta sekä internetlähteistä ja -artikkeleista. Teoriaosuus toimii oppaana sijoittamista aloittelevalle.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Otantamenetelmä tutkimuksessa oli Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostitse lähetetty kysely, joka toteutettiin Webropolilla. Vastaajamääräksi saatiin 688.
Vastaajia saatiin ympäri Suomea, mutta suurin osa oli Pohjois-Suomesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskelijat ovat kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta. Vastaajista yli puolet säästää ja sijoittaa. Eniten tuloistaan säästävät kittiläläiset ja kempeleläiset. Sijoittamista puolestaan kertoi tekevänsä eniten kuusamolaiset ja kempeleläiset. Opiskeluala näkyi tuloksissa niin, että tekniikan ja liiketalouden opiskelijat sijoittavat eniten. Suosituimmat kohteet ovat rahastot ja osakkeet. Esille nousi myös metsä sijoituskohteena.
Opiskelijat pitivät säästämisen ja sijoittamisen tärkeimpinä tavoitteina taloudellista turvaa yllätysten varalle sekä taloudellista riippumattomuutta. Haastavana pidettiin tiedonpuutetta, pieniä tuloja, riskien sietämistä, pitkäjänteisyyttä, maltin säilyttämistä, sitä, että tietoa ei ole selkeästi löydettävissä sekä sopivan kohteen löytämistä useista vaihtoehdoista. Vastausten perusteella suurin osa opiskelijoista haluaisi saada lisää tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta, ja tietoa haluttaisiin saada eniten pankista ja koulusta.
Opinnäytetyö koostuu opiskelijoille tehdystä kyselytutkimuksesta sekä teoriaosuudesta. Työhön kerätty teoria luo laajan pohjan sijoittamisesta ja säästämisestä kiinnostuneille. Teoria kerättiin aihealueen kirjallisuudesta sekä internetlähteistä ja -artikkeleista. Teoriaosuus toimii oppaana sijoittamista aloittelevalle.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Otantamenetelmä tutkimuksessa oli Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostitse lähetetty kysely, joka toteutettiin Webropolilla. Vastaajamääräksi saatiin 688.
Vastaajia saatiin ympäri Suomea, mutta suurin osa oli Pohjois-Suomesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskelijat ovat kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta. Vastaajista yli puolet säästää ja sijoittaa. Eniten tuloistaan säästävät kittiläläiset ja kempeleläiset. Sijoittamista puolestaan kertoi tekevänsä eniten kuusamolaiset ja kempeleläiset. Opiskeluala näkyi tuloksissa niin, että tekniikan ja liiketalouden opiskelijat sijoittavat eniten. Suosituimmat kohteet ovat rahastot ja osakkeet. Esille nousi myös metsä sijoituskohteena.
Opiskelijat pitivät säästämisen ja sijoittamisen tärkeimpinä tavoitteina taloudellista turvaa yllätysten varalle sekä taloudellista riippumattomuutta. Haastavana pidettiin tiedonpuutetta, pieniä tuloja, riskien sietämistä, pitkäjänteisyyttä, maltin säilyttämistä, sitä, että tietoa ei ole selkeästi löydettävissä sekä sopivan kohteen löytämistä useista vaihtoehdoista. Vastausten perusteella suurin osa opiskelijoista haluaisi saada lisää tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta, ja tietoa haluttaisiin saada eniten pankista ja koulusta.