Digimarkkinointiviestintäsuunnitelma : Toivonen Media & Entertainment
Toivonen, Jussi (2021)
Toivonen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110261
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digimarkkinointiviestinnän suunnitelma yritykselle Toivonen Media & Entertainment. Toivonen Media & Entertainment on kirjoittajan oma, yhden ihmisen sisällöntuotantoon erikoistunut yritys. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja lopputuotoksesta, joka tulee yrityksen omaan käyttöön. Toteutus tehtiin hyödyntämällä teoriaosuutta, jonka avulla saatiin tuotokseksi tiivis digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Tämä suunnitelma tehtiin ottamalla huomioon yrityksen nykytilanne ja markkinointiviestinnän tavoitteet.
Teoriaosuus koostuu aihealueen kirjallisuudesta ja internetartikkeleista. Digitaalinen markkinointi on jatkuvasti muutoksessa, ja markkinointiviestinnän trendit vaihtuvat hyvin nopeasti. Tämän takia käytetty aineisto pyrittiin pitämään mahdollisimman tuoreena, ja siksi verkkolähteitä on suhteellisen runsaasti. Lähdeaineisto käsittelee markkinointiviestintää yleisesti, mutta painottuu digitaaliseen markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut aktiivista markkinointiviestintää tai minkäänlaista online-näkyvyyttä. Tästä lähtökohdasta lähdettiin keräämään teoriaa, jolla digimarkkinointiviestintää voidaan lähteä rakentamaan käytännössä nollatilanteesta. Markkinointiviestinnän suunnittelu lähtee tilanneanalyysistä, jolla kartoitetaan lähtötilanne. Tämän jälkeen tehdään itse suunnitelma lähtötilanteiden ja tavoitteiden pohjalta. Lopuksi markkinointiviestinnän tehokkuutta tulee seurata aktiivisesti. Markkinointiviestintäsuunnitelma tulee perustua yrityksen markkinointistrategiaan.
Vaikka tämä opinnäytetyö tehtiin Toivonen Media & Entertainmentille, se on myös hyödyllinen pienille yrityksille, jotka haluavat vahvistaa omaa digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön teoriaosuus kattaa pääpiirteet tarvittavasta teoriasta, jota lähes jokainen yritys voi käyttää digimarkkinointiviestinnän suunnittelun apuna. Lopputuotos antaa toimeksiantajayritykselle vahvan lähtökohdan markkinointiviestintäänsä sekä auttaa ymmärtämään modernia digimarkkinointiviestintää ja miten sitä kannattaa tehdä.
Teoriaosuus koostuu aihealueen kirjallisuudesta ja internetartikkeleista. Digitaalinen markkinointi on jatkuvasti muutoksessa, ja markkinointiviestinnän trendit vaihtuvat hyvin nopeasti. Tämän takia käytetty aineisto pyrittiin pitämään mahdollisimman tuoreena, ja siksi verkkolähteitä on suhteellisen runsaasti. Lähdeaineisto käsittelee markkinointiviestintää yleisesti, mutta painottuu digitaaliseen markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut aktiivista markkinointiviestintää tai minkäänlaista online-näkyvyyttä. Tästä lähtökohdasta lähdettiin keräämään teoriaa, jolla digimarkkinointiviestintää voidaan lähteä rakentamaan käytännössä nollatilanteesta. Markkinointiviestinnän suunnittelu lähtee tilanneanalyysistä, jolla kartoitetaan lähtötilanne. Tämän jälkeen tehdään itse suunnitelma lähtötilanteiden ja tavoitteiden pohjalta. Lopuksi markkinointiviestinnän tehokkuutta tulee seurata aktiivisesti. Markkinointiviestintäsuunnitelma tulee perustua yrityksen markkinointistrategiaan.
Vaikka tämä opinnäytetyö tehtiin Toivonen Media & Entertainmentille, se on myös hyödyllinen pienille yrityksille, jotka haluavat vahvistaa omaa digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön teoriaosuus kattaa pääpiirteet tarvittavasta teoriasta, jota lähes jokainen yritys voi käyttää digimarkkinointiviestinnän suunnittelun apuna. Lopputuotos antaa toimeksiantajayritykselle vahvan lähtökohdan markkinointiviestintäänsä sekä auttaa ymmärtämään modernia digimarkkinointiviestintää ja miten sitä kannattaa tehdä.