Kosmetiikan markkinointi poikkeusaikana : Case Oriflame
Kleimola, Katariina (2021)
Kleimola, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110237
Tiivistelmä
Olen ollut kahdeksan vuotta mukana Oriflamen toiminnassa. Kun kotikutsuja ei ole voinut järjestää poikkeusaikana niin oli mielenkiintoista nähdä, miten se on vaikuttanut tuotteiden myyntiin. Opinnäytetyöni aiheena on kosmetiikan markkinointi poikkeusaikana. Toimeksiantajana tässä työssä on kosmetiikkayritys Oriflame. Tavoitteena oli saada selville ovatko asiakkaat löytäneet tuotteet ilman kotikutsuja, miten asiakkaat ovat kokeneet tuotteiden markkinoinnin, mitä keinoja on tuotteiden markkinointiin ilman kotikutsuja sekä kuinka tyytyväisiä Brand Partnerit ja asiakkaat ovat tuotteisiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat suoramyynti jakelukanavana, digimarkkinointi ja asiakaskokemus sekä asiakastyytyväisyys. Suoramyynnissä jakelukanavana käsitellään suoramyynnin eri vaihtoehtoja myydä kosmetiikkaa sekä Oma Oriflame -kauppaa. Digimarkkinoinnissa käsitellään sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä sekä sähköpostia. Asiakaskokemuksessa ja asiakastyytyväisyydessä käsitellään sitä, minkälainen on hyvä asiakaskokemus sekä tavallisena eli perinteisenä, että digitaalisena kokemuksena. Tämän pohjan kautta päästään kiinni sekä verkkokyselylomakkeen kysymyksiin että haastattelun kysymyksiin. Tutkimusmenetelmänä käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta Oriflamen Brand Partnereille ja laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta omalle asiakasryhmälleni.
Tutkimustulokset osoittivat sen, että Brand Partnerit ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä tuotteisiin ja saavat markkinointiviestintää tarpeeksi. Oman asiakasryhmän osalta tulokset kertoivat sen, että asiakkaat haluavat edullisempia tuotteita ja parempia tarjouksia. Sekä Brand Partnerit, että oma
asiakasryhmäni haluavat säilyttää paperikuvaston valikoimissa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat suoramyynti jakelukanavana, digimarkkinointi ja asiakaskokemus sekä asiakastyytyväisyys. Suoramyynnissä jakelukanavana käsitellään suoramyynnin eri vaihtoehtoja myydä kosmetiikkaa sekä Oma Oriflame -kauppaa. Digimarkkinoinnissa käsitellään sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä sekä sähköpostia. Asiakaskokemuksessa ja asiakastyytyväisyydessä käsitellään sitä, minkälainen on hyvä asiakaskokemus sekä tavallisena eli perinteisenä, että digitaalisena kokemuksena. Tämän pohjan kautta päästään kiinni sekä verkkokyselylomakkeen kysymyksiin että haastattelun kysymyksiin. Tutkimusmenetelmänä käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta Oriflamen Brand Partnereille ja laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta omalle asiakasryhmälleni.
Tutkimustulokset osoittivat sen, että Brand Partnerit ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä tuotteisiin ja saavat markkinointiviestintää tarpeeksi. Oman asiakasryhmän osalta tulokset kertoivat sen, että asiakkaat haluavat edullisempia tuotteita ja parempia tarjouksia. Sekä Brand Partnerit, että oma
asiakasryhmäni haluavat säilyttää paperikuvaston valikoimissa.