TrioDesign: Yrityskonseptin luominen Digital & Circular Fashion House -hankkeen prosessityöskentelystä
Toropainen, Hilma; Kukkonen, Rosa; Vidgren, Mikko (2021)
Toropainen, Hilma
Kukkonen, Rosa
Vidgren, Mikko
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä TrioDesign -yrityskonsepti, joka tarjoaa suunnittelu- ja 3D -mallinnuspalveluita tekstiili- ja vaatetusalan yrityksille sekä toimijoille. Opinnäytetyö toteutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun Digital & Circular Fashion House -koulutushankkeen yhteydessä. Yrityskonseptia varten tutkittiin vaatesuunnitteluun soveltuvia digitaalisia ohjelmistoja ja menetelmiä sekä niiden yhteensopivuutta Clo3D -vaatteen 3D-mallinnusohjelman kanssa.
Hanketyöskentelyssä toteutettiin Digital & Circular Fashion House -design sprint -koulutustapahtuma, jonka suunnitteluun ja toteutukseen tämän opinnäytetyön kirjoittajat osallistuivat. Tällä menetelmällä kartoitettiin alueellisten tekstiili- ja vaatetusalan yritysten, yrittäjien sekä TrioDesign -yrityskonseptin tarpeita ja kestävyyshaasteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui TrioDesign -yrityskonsepti, joka toi tekstiili- ja vaatetusalan yritysten tuotantoketjuihin uusia ratkaisuja hyödyntäen digitaalisia menetelmiä. Digital & Circular Fashion House -design sprint -prosessityöskentelystä syntyi yrityskonseptille arvot, palvelut ja asiakassegmentit.
Tämä opinnäytetyö toimi julkaisuna Digital & Circular Fashion House -hankkeelle. Opinnäytetyö koosti hankkeen design sprint -menetelmän vaiheet, tulokset ja palautteen analysoinnin kirjoittajien näkökulmasta. TrioDesign -yrityskonsepti toimi esimerkkinä Digital & Circular Fashion House design sprint -menetelmän läpikäymisestä ja lopputuloksesta. Hankkeen ja sen design sprintistä syntyneiden konseptien kehitys jatkui myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. The purpose of this thesis was to make TrioDesign business concept that provides design and 3D modeling services to companies and operators in the field of textile and clothing. The thesis was carried out in connection with Savonia University of Applied Sciences’ Digital & Circular Fashion House educational project. For the business concept, digital software and methods suitable for clothing design and their compatibility with the 3D modeling software Clo3D were studied.
The authors of this thesis participated in the design and implementation of the Digital & Circular Fashion House educational design sprint event. This method mapped the needs and sustainability challenges of regional textile and clothing companies, entrepreneurs and the TrioDesign business concept.
As a result of the thesis, the TrioDesign business concept was
completed, which brought new solutions to the production chains of textile and clothing companies using digital methods. Digital & Circular Fashion House design sprint’s process work created values, services and customer segments for the business concept.
This thesis serves as a publication for the Digital & Circular Fashion House project. The thesis consists of project design, sprint method steps, results, and feedback analysis from the authors’ perspective. The TrioDesign business concept served as an example of going through the Digital & Circular Fashion House design sprint method and the end result. The development of the project and the concepts arising from its design sprint continued even after the completion of this thesis.
Hanketyöskentelyssä toteutettiin Digital & Circular Fashion House -design sprint -koulutustapahtuma, jonka suunnitteluun ja toteutukseen tämän opinnäytetyön kirjoittajat osallistuivat. Tällä menetelmällä kartoitettiin alueellisten tekstiili- ja vaatetusalan yritysten, yrittäjien sekä TrioDesign -yrityskonseptin tarpeita ja kestävyyshaasteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui TrioDesign -yrityskonsepti, joka toi tekstiili- ja vaatetusalan yritysten tuotantoketjuihin uusia ratkaisuja hyödyntäen digitaalisia menetelmiä. Digital & Circular Fashion House -design sprint -prosessityöskentelystä syntyi yrityskonseptille arvot, palvelut ja asiakassegmentit.
Tämä opinnäytetyö toimi julkaisuna Digital & Circular Fashion House -hankkeelle. Opinnäytetyö koosti hankkeen design sprint -menetelmän vaiheet, tulokset ja palautteen analysoinnin kirjoittajien näkökulmasta. TrioDesign -yrityskonsepti toimi esimerkkinä Digital & Circular Fashion House design sprint -menetelmän läpikäymisestä ja lopputuloksesta. Hankkeen ja sen design sprintistä syntyneiden konseptien kehitys jatkui myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
The authors of this thesis participated in the design and implementation of the Digital & Circular Fashion House educational design sprint event. This method mapped the needs and sustainability challenges of regional textile and clothing companies, entrepreneurs and the TrioDesign business concept.
As a result of the thesis, the TrioDesign business concept was
completed, which brought new solutions to the production chains of textile and clothing companies using digital methods. Digital & Circular Fashion House design sprint’s process work created values, services and customer segments for the business concept.
This thesis serves as a publication for the Digital & Circular Fashion House project. The thesis consists of project design, sprint method steps, results, and feedback analysis from the authors’ perspective. The TrioDesign business concept served as an example of going through the Digital & Circular Fashion House design sprint method and the end result. The development of the project and the concepts arising from its design sprint continued even after the completion of this thesis.