Tyylitellyn 3D-pelihahmon käsinmaalattu teksturointi Substance Painterilla ja Photoshopilla : Proseduraalisten menetelmien hyödyntäminen käsinmaalauksen pohjana
Kervinen, Airi (2021)
Kervinen, Airi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tarkastella käsinmaalattua teksturointia proseduraalisesta näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on proseduraalisten menetelmien soveltaminen projektiosuudessa tyylitellyn 3D-pelihahmon käsinmaalatussa teksturoinnissa.
Opinnäytteen luvuissa 1-4 käsitellään käsinmaalatun teksturoinnin teoriaa, ja miten proseduraalisia tekstuureita luodaan ja käytetään Substance Painterissa. Luku 5 sisältää lyhyen teoriaosuuden maalaamisen perusteista – valöörit, kontrasti, värit ja tasapainoisuus – jotka ovat olennainen osa onnistuneen käsinmaalatun tekstuurin saavuttamista.
Luku 6 sisältää projektiosuuden, jossa aiempien lukujen teoriaa sovelletaan hahmon mallinnuksesta aina teksturointiin saakka. Projektiosuudessa käydään läpi muun muassa hahmosuunnittelua, hahmon veistämistä ZBrushissa, retopologisointia, UV-koordinaattien määrittelyä sekä tekstuurien beikkausta ja maalausta Substance Painterissa ja Photoshopissa.
Opinnäytteen lopussa on pohdintaosuus, jossa käsitellään projektiosuuden onnistumista ja lopputuloksia. Johtopäätöksenä työstä on se, että proseduraaliset teksturointimenetelmät käsinmaalauksen pohjana auttavat ja nopeuttavat huomattavasti teksturointiprosessia.
Opinnäytteen luvuissa 1-4 käsitellään käsinmaalatun teksturoinnin teoriaa, ja miten proseduraalisia tekstuureita luodaan ja käytetään Substance Painterissa. Luku 5 sisältää lyhyen teoriaosuuden maalaamisen perusteista – valöörit, kontrasti, värit ja tasapainoisuus – jotka ovat olennainen osa onnistuneen käsinmaalatun tekstuurin saavuttamista.
Luku 6 sisältää projektiosuuden, jossa aiempien lukujen teoriaa sovelletaan hahmon mallinnuksesta aina teksturointiin saakka. Projektiosuudessa käydään läpi muun muassa hahmosuunnittelua, hahmon veistämistä ZBrushissa, retopologisointia, UV-koordinaattien määrittelyä sekä tekstuurien beikkausta ja maalausta Substance Painterissa ja Photoshopissa.
Opinnäytteen lopussa on pohdintaosuus, jossa käsitellään projektiosuuden onnistumista ja lopputuloksia. Johtopäätöksenä työstä on se, että proseduraaliset teksturointimenetelmät käsinmaalauksen pohjana auttavat ja nopeuttavat huomattavasti teksturointiprosessia.