Turvallisuus ammatillisessa oppilaitoksessa
Salmela, Mika (2021)
Salmela, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110319
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan mitä on turvallisuusjohtaminen ja riskienhallinta yleisesti oppilaitoksen näkökulmasta sekä miten oppilaitoksen turvallisuusjohtamista tulisi kehittää niin, että se olisi hyvin koordinoitua ja ohjattua.
Tässä opinnäytetyössä luodaan oppilaitoksen turvallisuutta edistävät turvallisuustasot, joiden tavoitteena on oppilaitosten turvallisuustyön kehittäminen kohti omatoimista ja ennakoivaa suuntaa. Lisäämällä turvallisuusosaamista ja toimivan tasojärjestelmän avulla pyritään kehittämään oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria. Samalla turvallisuustasot antavat oppilaitokselle hyvän pohjan omavalvontaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään myös tarkemmin turvallisuustasojen taustalla vaikuttavaan turvallisuuskulttuuriin ja kehityksen, turvallisuuden arvioinnin näkökulmasta. Opiskelijoiden erilaiset kansalaisuudet, lähtökohdat ja kulttuuritaustat tekevät haasteelliseksi turvallisen oppilaitosympäristön varmistamisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli myös laatia selkeät turvallisuus-, pelastus- ja kriisinhallintasuunnitelmat Pälkäneentie 20 henkilökunnalle. Nämä ohjeet ovat opinnäytetyön liitteinä 1 ja 2. Jotta nämä suunnitelmat olisivat helpommin lähestyttäviä, lähestytään opinnäytetyössä turvallisuuskäsitettä perusteellisemmin, avaten mahdollisimman laajasti turvallisuuden kokonaiskuvaa.
Tässä opinnäytetyössä luodaan oppilaitoksen turvallisuutta edistävät turvallisuustasot, joiden tavoitteena on oppilaitosten turvallisuustyön kehittäminen kohti omatoimista ja ennakoivaa suuntaa. Lisäämällä turvallisuusosaamista ja toimivan tasojärjestelmän avulla pyritään kehittämään oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria. Samalla turvallisuustasot antavat oppilaitokselle hyvän pohjan omavalvontaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään myös tarkemmin turvallisuustasojen taustalla vaikuttavaan turvallisuuskulttuuriin ja kehityksen, turvallisuuden arvioinnin näkökulmasta. Opiskelijoiden erilaiset kansalaisuudet, lähtökohdat ja kulttuuritaustat tekevät haasteelliseksi turvallisen oppilaitosympäristön varmistamisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli myös laatia selkeät turvallisuus-, pelastus- ja kriisinhallintasuunnitelmat Pälkäneentie 20 henkilökunnalle. Nämä ohjeet ovat opinnäytetyön liitteinä 1 ja 2. Jotta nämä suunnitelmat olisivat helpommin lähestyttäviä, lähestytään opinnäytetyössä turvallisuuskäsitettä perusteellisemmin, avaten mahdollisimman laajasti turvallisuuden kokonaiskuvaa.