Palvelumuotoilun mahdollisuudet työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmassa
Ilmakari, Tuukka (2021)
Ilmakari, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110341
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia ICT-alan työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaa työnvälityspalvelun näkökulmasta ja kehittää palvelumuotoilun menetelmin konsepteja, joilla kyseiseen ongelmaan voisi vastata. Kyseinen ongelma on ns. pirullinen ongelma, joka on luonteeltaan monimutkainen ja vaikeasti ratkaistavissa perinteisin, lineaarisin keinoin. Työn toimeksiantajana toimi Oikotie Työpaikat, joka on yksi suurimmista ja tunnetuimmista työnvälityspalveluista Suomessa.
Hyödynsin opinnäytetyössäni erilaisia palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, mutta prosessin runkona sovelsin design sprintiä. Design sprintissä pyritään rajatun ajan sisällä (viisi päivää) saamaan tehokkaasti vastauksia erilaisia konsepteja koskeviin olennaisiin kysymyksiin yhteiskehityksen keinoin. Projektin teoriapohja rakentuu lisäksi myös pirullisten ongelmien ratkaisujen tutkimukseen. Näiden ohella sivuan muotoilun historiaa ja palveluiden määrittelyä.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössäni oli selvittää, kuinka parantaa kustannustehokkaasti ICT-alan työpaikkailmoitusten löydettävyyttä ja konversiota Oikotiellä. Tutkimusosuus perustuu ICT-alan työnantajien haastatteluille, työpaikkailmoitusten analyysiin sekä työnhakijoiden kyselytutkimukseen.
Kehittämisosuudessa osallistin Oikotien organisaation eri sidosryhmien edustajia (markkinointi, tuotekehitys jne.) palvelumuotoilutyöpajoihin, joiden perusteella valmistin validoitavat konseptit. Näiden interaktiivisten prototyyppien pohjalta suoritin kyselytutkimuksen ICT-alan työnantajille ja työnhakijoille, sekä myös Oikotie Työpaikkojen liiketoimintayksikölle.
Työn tuloksena syntyi kaksi eri ylätason konseptia, joita organisaatiossa voidaan lähteä tutkimaan ja kehittämään pidemmälle. Ensimmäisessä konseptissa perinteisen rekrytointiprosessin viimeinen vaihe, työnhakijan ja työnantajan vuorovaikutusmahdollisuus, mahdollistettaisiin jo työpaikkailmoituksella. Tällä voitaisiin kasvattaa kiinnostusta työnantajaa kohtaan ja tehostaa merkittävästi esimerkiksi työnantajaa kuormittavia työpaikkaa koskevia sähköposti- tai puhelintiedusteluja. Lisäksi vuorovaikutuksen keinoin voisi myös tuoda juuri työnhakijoita kiinnostavia asioita (esim. arvot, kulttuuri, tiimi) esiin ilmoituksella. Toisen konseptin pyrkimyksenä oli helpottaa työnhakua Oikotien viitekehyksessä luomalla palveluun työnhakijalle helposti täytettävä CV, jonka avulla töitä voisi hakea huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Näiden konseptien prototyyppien avulla tunnistettiin niiden arvo eri sidosryhmille, sekä arvioitiin myös niiden jatkokehityksen toimenpiteet.
Hyödynsin opinnäytetyössäni erilaisia palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, mutta prosessin runkona sovelsin design sprintiä. Design sprintissä pyritään rajatun ajan sisällä (viisi päivää) saamaan tehokkaasti vastauksia erilaisia konsepteja koskeviin olennaisiin kysymyksiin yhteiskehityksen keinoin. Projektin teoriapohja rakentuu lisäksi myös pirullisten ongelmien ratkaisujen tutkimukseen. Näiden ohella sivuan muotoilun historiaa ja palveluiden määrittelyä.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössäni oli selvittää, kuinka parantaa kustannustehokkaasti ICT-alan työpaikkailmoitusten löydettävyyttä ja konversiota Oikotiellä. Tutkimusosuus perustuu ICT-alan työnantajien haastatteluille, työpaikkailmoitusten analyysiin sekä työnhakijoiden kyselytutkimukseen.
Kehittämisosuudessa osallistin Oikotien organisaation eri sidosryhmien edustajia (markkinointi, tuotekehitys jne.) palvelumuotoilutyöpajoihin, joiden perusteella valmistin validoitavat konseptit. Näiden interaktiivisten prototyyppien pohjalta suoritin kyselytutkimuksen ICT-alan työnantajille ja työnhakijoille, sekä myös Oikotie Työpaikkojen liiketoimintayksikölle.
Työn tuloksena syntyi kaksi eri ylätason konseptia, joita organisaatiossa voidaan lähteä tutkimaan ja kehittämään pidemmälle. Ensimmäisessä konseptissa perinteisen rekrytointiprosessin viimeinen vaihe, työnhakijan ja työnantajan vuorovaikutusmahdollisuus, mahdollistettaisiin jo työpaikkailmoituksella. Tällä voitaisiin kasvattaa kiinnostusta työnantajaa kohtaan ja tehostaa merkittävästi esimerkiksi työnantajaa kuormittavia työpaikkaa koskevia sähköposti- tai puhelintiedusteluja. Lisäksi vuorovaikutuksen keinoin voisi myös tuoda juuri työnhakijoita kiinnostavia asioita (esim. arvot, kulttuuri, tiimi) esiin ilmoituksella. Toisen konseptin pyrkimyksenä oli helpottaa työnhakua Oikotien viitekehyksessä luomalla palveluun työnhakijalle helposti täytettävä CV, jonka avulla töitä voisi hakea huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Näiden konseptien prototyyppien avulla tunnistettiin niiden arvo eri sidosryhmille, sekä arvioitiin myös niiden jatkokehityksen toimenpiteet.