Hankinnan ja yrityksen liiketoimintojen viestinnän kehittäminen
Jääskeläinen, Toni (2021)
Jääskeläinen, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yrityksen sisäisen viestinnän tilaa sekä mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyössä keskityttiin yrityksen hankinnan ja eri liiketoimintojen väliseen viestintään ja sen kehittämiseen. Yrityksen nimeä ei voida tuoda opinnäytetyössä julki. Yritys valmistaa kivipohjaisia rakennusmateriaaleja ja on yksi toimialansa suurimmista Suomessa. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella
on tarkoitus luoda näkemys viestinnän ongelmakohdista sekä pohtia ratkaisuja näihin ongelmiin.
Ensimmäiseksi perehdyttiin lähdeaineiston avulla yleisesti sisäiseen viestintään. Millaista se on ja mitä etuja saavutetaan silloin, kun sisäinen viestintä toimii ja mitä haittoja tulee vastaan, jos ei toimi. Tämän jälkeen siirryttiin käsittelemään hankinnan ja yrityksen liiketoimintojen viestintää. Millaista viestintä on yleisesti ja mihin se pääasiassa liittyy. Nykytilanteen sekä viestinnän kehittämiseen laadittiin kysely, johon pystyi vastaamaan anonyymisti. Kyselyyn osallistujat saivat sähköpostiinsa linkin, josta pääsi suoraan kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 36 kappaletta. Kyselyyn osallistujiin kuului tehdaspäälliköitä, työnjohtajiasekä työntekijöitä. Kyselyn tuloksia esiteltiin kuvaajin sekä lopuksi pohdittiin vastausten perusteella kehitysideoita viestinnän kehittämiseksi.
Opinnäytetyöstä on yritykselle hyötyä, sillä vastaavanlaista kyselyä hankinnan ja yrityksen liiketoimintojen välisestä viestinnästä ei ole ennen toteutettu. Yrityksen liiketoiminnot poikkeavat paljon toisistaan, saatujen vastausten perusteella pyritään viestintää kehittämään toimivammaksi. Kyselyn kautta saatiin myös yleistä palautetta viestinnästä ja sen kehityskohteista.
on tarkoitus luoda näkemys viestinnän ongelmakohdista sekä pohtia ratkaisuja näihin ongelmiin.
Ensimmäiseksi perehdyttiin lähdeaineiston avulla yleisesti sisäiseen viestintään. Millaista se on ja mitä etuja saavutetaan silloin, kun sisäinen viestintä toimii ja mitä haittoja tulee vastaan, jos ei toimi. Tämän jälkeen siirryttiin käsittelemään hankinnan ja yrityksen liiketoimintojen viestintää. Millaista viestintä on yleisesti ja mihin se pääasiassa liittyy. Nykytilanteen sekä viestinnän kehittämiseen laadittiin kysely, johon pystyi vastaamaan anonyymisti. Kyselyyn osallistujat saivat sähköpostiinsa linkin, josta pääsi suoraan kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 36 kappaletta. Kyselyyn osallistujiin kuului tehdaspäälliköitä, työnjohtajiasekä työntekijöitä. Kyselyn tuloksia esiteltiin kuvaajin sekä lopuksi pohdittiin vastausten perusteella kehitysideoita viestinnän kehittämiseksi.
Opinnäytetyöstä on yritykselle hyötyä, sillä vastaavanlaista kyselyä hankinnan ja yrityksen liiketoimintojen välisestä viestinnästä ei ole ennen toteutettu. Yrityksen liiketoiminnot poikkeavat paljon toisistaan, saatujen vastausten perusteella pyritään viestintää kehittämään toimivammaksi. Kyselyn kautta saatiin myös yleistä palautetta viestinnästä ja sen kehityskohteista.