Tekoäly asiakkaana - Terveyskeskuksen puhelinpäivystys -aiheinen selainpeli
Mustonen, Sami (2021)
Mustonen, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110311
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli luoda prototyyppi terveyskeskuksen puhelinpäivystykseen liittyvästä selainpohjaisesta pelistä osana hoitoalan digitalisaatioon liittyvää OmaDigi-hanketta. Työn tavoitteena oli rakentaa modulaarinen pelin arkkitehtuuri ja laajennettavissa oleva tekoäly, joka toimii pelissä asiakkaan roolissa ja kykenee keskustelemaan pelaajan kanssa omista oireistaan.
Työ toteutettiin käyttäen ohjelmointikielenä JavaScriptiä ja Reactia, jotka soveltuivat hyvin selainpohjaisen pelin kehittämiseen. Tekoäly rakennettiin siten, että se kykenee yhteydenottosyyn ja pelaajan syöttämästä lauseesta irrotettujen avainsanojen perusteella tunnistamaan keskustelun aiheen ja vastaamaan siihen asianmukaisesti. Tutkimusmateriaali koostuu lähinnä tiedeartikkeleista, kirjoista ja tutkimuksista, jotka liittyvät tekoälyyn, digitalisaatioon ja projektissa käytettyihin teknologioihin.
Lopputulokseksi saatiin käyttöliittymältään yksinkertainen pelin prototyyppi, jossa pelaaja toimii terveyskeskuksen puhelinpäivystäjänä ja ottaa vastaan puheluita tekoälyasiakkailta. Pelin arkkitehtuuri on modulaarinen, ja se koostuu pienemmistä komponenteista. Tekoäly kykenee esittelemään itsensä ja vastaamaan vointiinsa liittyviin kysymyksiin. Se on tarvittaessa laajennettavissa kattamaan myös muita teemoja kuin terveydenhuolto. The main purpose of this thesis was to create a prototype of a browser-based game which is related to health center’s customer service. The thesis was part of the OmaDigi-project related to the digitalization of healthcare. The aim of the thesis project was to build modular game architecture and expandable artificial intelligence that acts in the role of a customer and is capable of discussing its own symptoms with the player.
The thesis study was carried out using JavaScript and React as programming languages, which were well suited for the development of a browser-based game. Artificial intelligence was built to be able to identify the topic of conversation and respond appropriately to it, based on the keywords detached from the sentences. The research material consists mainly of scientific articles, books and studies related to artificial intelligence, digitization and the technologies used in the project.
The end result was a prototype of the game with simple interface where the player acts as a nurse in healthcare customer service and receives calls from artificial intelligence customer. The architecture of the game is modular and consists of smaller components. Artificial intelligence is able to present itself and answer questions related to its wellbeing. If necessary, it can be extended to cover themes other than healthcare.
Työ toteutettiin käyttäen ohjelmointikielenä JavaScriptiä ja Reactia, jotka soveltuivat hyvin selainpohjaisen pelin kehittämiseen. Tekoäly rakennettiin siten, että se kykenee yhteydenottosyyn ja pelaajan syöttämästä lauseesta irrotettujen avainsanojen perusteella tunnistamaan keskustelun aiheen ja vastaamaan siihen asianmukaisesti. Tutkimusmateriaali koostuu lähinnä tiedeartikkeleista, kirjoista ja tutkimuksista, jotka liittyvät tekoälyyn, digitalisaatioon ja projektissa käytettyihin teknologioihin.
Lopputulokseksi saatiin käyttöliittymältään yksinkertainen pelin prototyyppi, jossa pelaaja toimii terveyskeskuksen puhelinpäivystäjänä ja ottaa vastaan puheluita tekoälyasiakkailta. Pelin arkkitehtuuri on modulaarinen, ja se koostuu pienemmistä komponenteista. Tekoäly kykenee esittelemään itsensä ja vastaamaan vointiinsa liittyviin kysymyksiin. Se on tarvittaessa laajennettavissa kattamaan myös muita teemoja kuin terveydenhuolto.
The thesis study was carried out using JavaScript and React as programming languages, which were well suited for the development of a browser-based game. Artificial intelligence was built to be able to identify the topic of conversation and respond appropriately to it, based on the keywords detached from the sentences. The research material consists mainly of scientific articles, books and studies related to artificial intelligence, digitization and the technologies used in the project.
The end result was a prototype of the game with simple interface where the player acts as a nurse in healthcare customer service and receives calls from artificial intelligence customer. The architecture of the game is modular and consists of smaller components. Artificial intelligence is able to present itself and answer questions related to its wellbeing. If necessary, it can be extended to cover themes other than healthcare.