Kasvojen liikkeenkaappaus : kasvojen liikkeenkaappaus realistisessa kasvoanimaatiossa
Heng, Veasna (2021)
Heng, Veasna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110387
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kasvojen liikekaappausta, sen kehitystä vuosien saatossa sekä sen käyttöä apuvälineenä tuottamaan realistisempaa sekä uskottavampaa performanssia luotuihin 3D-hahmoihin.
Opinnäytetyön projektiosuudessa käydään läpi hahmon valmistelu kasvojen liikkekaappausta varten, liikekaappauksen vaiheet sekä liikekaappauksesta saadun animaation manuaalinen korjaus valmiiseen animaatioon. Projektissa on käytetty omaa hahmoa, joka on luotu täyttämään mahdollisimman paljon ominaisuuksia tarkemman liikekaappauksen taltioimiseen.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen johtopäätökseen, että realististen hahmojen tekeminen vaatii paljon työtä ja, että kasvojen liikkeenkaappaus on hyödyllinen apuväline kasvoanimaatioissa.
Opinnäytetyön projektiosuudessa käydään läpi hahmon valmistelu kasvojen liikkekaappausta varten, liikekaappauksen vaiheet sekä liikekaappauksesta saadun animaation manuaalinen korjaus valmiiseen animaatioon. Projektissa on käytetty omaa hahmoa, joka on luotu täyttämään mahdollisimman paljon ominaisuuksia tarkemman liikekaappauksen taltioimiseen.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen johtopäätökseen, että realististen hahmojen tekeminen vaatii paljon työtä ja, että kasvojen liikkeenkaappaus on hyödyllinen apuväline kasvoanimaatioissa.