Sponsoroinnin hyödyntäminen tapahtumamarkkinoinnissa : Case Elisa Oyj
Aitovaara, Emilia (2021)
Aitovaara, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110395
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin Elisa Oyj:n tapahtumamarkkinoinnissa voidaan tulevaisuudessa kehittää ja hyödyntää sponsorointia paremmin. Työn tilaaja, Elisa Oyj (jäljempänä Elisa) on suomalainen pörssiyhtiö ja tietoliikenne- sekä digitaalisten palveluiden markkinajohtaja. Yhtiö tekee pitkäaikaista sponsoriyhteistyötä niin suomalaisen urheilun kuin kulttuurin parissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia, kuinka Elisa voi kehittää ja hyödyntää paremmin sponsorointia eri tapahtumissa sekä tilaisuuksissa.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu markkinointiviestinnästä, sponsoroinnista ja tapahtumamarkkinoinnista. Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Ainestonhankintamenetelminä tässä opinnäytetyötyössä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, benchmarkingia ja ideointityöpajaa. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin Elisan sponsorivastaavalle ja neljälle Elisan sponsorikohteelle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sponsoroinnin hyödyntämistä Elisan tapahtumamarkkinoinnissa voitaisiin vielä kehittää ja useat sponsorikohteet ovat kiinnostuneita tekemään yhä tiiviimpää yhteistyötä sponsoroinnin hyödyntämiseksi Elisan tapahtumamarkkinoinnissa. Elisalla sponsoritoiminta kohteiden kanssa on nykyhetkellä melko vakiintunutta ja pitkäaikaista. Siksi sponsoritoiminnan kehittäminen osaksi tapahtumamarkkinointia ja uusien sponsoroinnin hyödyntämiskeinojen käyttöönotto tapahtumamarkkinointiin vaatii tuekseen uusia toimenpiteitä Elisalla. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitellään näitä toimenpiteitä, joita hyödyntämiskeinojen käyttöönotto vaatii. Tuloksien pohjalta yhtenä tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esitellään sponsoroinnin vahvempaa integroimista osaksi Elisan muuta markkinointiviestintää. Lisäksi kehittämisehdotuksissa esitellään Elisalle konkreettisia toteuttamistapoja, millä tavoin yhtiön on mahdollista hyödyntää sponsorointia tapahtumamarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä kerättyjä tuloksia ja uutta tietoja voidaan myös hyödyntää sekä soveltaa tilaajan lisäksi tapahtuma- ja kulttuurialalla sekä muilla toimialoilla erityisesti sponsoreiden keskuudessa.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu markkinointiviestinnästä, sponsoroinnista ja tapahtumamarkkinoinnista. Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Ainestonhankintamenetelminä tässä opinnäytetyötyössä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, benchmarkingia ja ideointityöpajaa. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin Elisan sponsorivastaavalle ja neljälle Elisan sponsorikohteelle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sponsoroinnin hyödyntämistä Elisan tapahtumamarkkinoinnissa voitaisiin vielä kehittää ja useat sponsorikohteet ovat kiinnostuneita tekemään yhä tiiviimpää yhteistyötä sponsoroinnin hyödyntämiseksi Elisan tapahtumamarkkinoinnissa. Elisalla sponsoritoiminta kohteiden kanssa on nykyhetkellä melko vakiintunutta ja pitkäaikaista. Siksi sponsoritoiminnan kehittäminen osaksi tapahtumamarkkinointia ja uusien sponsoroinnin hyödyntämiskeinojen käyttöönotto tapahtumamarkkinointiin vaatii tuekseen uusia toimenpiteitä Elisalla. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitellään näitä toimenpiteitä, joita hyödyntämiskeinojen käyttöönotto vaatii. Tuloksien pohjalta yhtenä tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esitellään sponsoroinnin vahvempaa integroimista osaksi Elisan muuta markkinointiviestintää. Lisäksi kehittämisehdotuksissa esitellään Elisalle konkreettisia toteuttamistapoja, millä tavoin yhtiön on mahdollista hyödyntää sponsorointia tapahtumamarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä kerättyjä tuloksia ja uutta tietoja voidaan myös hyödyntää sekä soveltaa tilaajan lisäksi tapahtuma- ja kulttuurialalla sekä muilla toimialoilla erityisesti sponsoreiden keskuudessa.