Entity-component-system-ohjelmistoarkkitehtuuri pelikehityksessä
Lehto, Samuli (2021)
Lehto, Samuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on entity-component-system-ohjelmistoarkkitehtuuri ja sen soveltuminen peliohjelmistokehitykseen. Opinnäytetyössä kuvataan ECS-arkkitehtuuri ja kerrotaan sen hyödyistä ja toteuttamisesta. Tavoitteena oli selvittää, soveltuuko arkkitehtuuri ohjelmistokehitykseen ja pitävätkö sen esitetyt hyödyt paikkaansa.
ECS-arkkitehtuurin osaset määriteltiin ohjelmistoalan ammattilaisten kokemusten pohjalta. Arkkitehtuuria käyttäen suunniteltiin ja ohjelmoitiin esittelypeli, jonka etenemisen avulla arvioitiin arkkitehtuurin soveltuvuutta ja esitettyjä hyötyjä.
Esittelypeli valmistui suunnitelman mukaan täyttäen vaatimukset. Sen tekemisestä saatujen kokemusten pohjalta voidaan todeta, että ECS-arkkitehtuuri on varteenotettava tekniikka tietokonepelin tai muun interaktiivisen ohjelman tekoon.
ECS-arkkitehtuurin osaset määriteltiin ohjelmistoalan ammattilaisten kokemusten pohjalta. Arkkitehtuuria käyttäen suunniteltiin ja ohjelmoitiin esittelypeli, jonka etenemisen avulla arvioitiin arkkitehtuurin soveltuvuutta ja esitettyjä hyötyjä.
Esittelypeli valmistui suunnitelman mukaan täyttäen vaatimukset. Sen tekemisestä saatujen kokemusten pohjalta voidaan todeta, että ECS-arkkitehtuuri on varteenotettava tekniikka tietokonepelin tai muun interaktiivisen ohjelman tekoon.