Pop-jazz-ornamentoinnin touhukas maailma : Opas pop-jazz-lauluornamentoinnin itsenäiseen harjoitteluun
Kuusela, Niko (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda monipuolinen opas pop-jazz-lauluornamentoinnista kiinnostuneille. Valitsin opinnäytetyöni aiheen, koska olen kokenut ornamentoinnin haasteelliseksi jo pidemmän aikaa ja halusin kehittää omaa ammatillista osaamistani. Aihe oli kiinnostava myös siksi, koska suomenkielistä oppimateriaalia ornamentoinnin harjoitteluun oli vähäisesti, enkä löytänyt aiheeseen liittyviä valmiita opinnäytetöitä. Tavoitteenani oli avata ornamentoinnin historiaa ja ottaa selville eri oppimismallien ja -metodien käsitystä aiheesta. Halusin koota myös ohjeita ornamentoinnin harjoitteluun sekä kattavan kokoelman erilaisia korukuvioita samalla niitä analysoiden. Etenkin kuvioiden kokoamisen koin erittäin tarpeelliseksi, koska en löytänyt aiempia kokoelmia.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena sekä soveltavana tutkimuksena. Loin itse ornamentointikokoelman kuvien nuottikuvat sekä harjoitteluosion sisällön. Aineisto koostuu myös yhdestä haastattelusta sekä kirjallisista lähteistä.
Tutkielman myötä sain lisää tietoa pop-jazz-lauluornamentoinnin historiasta ja ornamentointien sisällöstä sekä sain selvyyttä kahden eri oppimismallin ja -metodin näkemyksistä kyseisestä tekniikasta. Analysoidessani ornamentointeja kävivät ilmi yleisimmät korukuvioissa käytetyt asteikot ja tavat kuvioiden rytmitykseen. Huomioin tutkielmassani sen, että afroamerikkalaisen lauluperinteen ja katolisen kirkkolaulun vaikutukset ornamenttien rytmityksiin ja melodioihin ovat kiistattomat. Yleisimmät skaalat olivat duuri, duuripentatoninen, molli sekä mollipentatoninen. Rytmeissä käytettiin yleisesti 16-osa- ja 32-osanuotteja sekä erilaisia trioleja. Sain myös jäsenneltyä lauluornamentoinnin oppimiseen ja opetukseen käytettyjä keinoja.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena sekä soveltavana tutkimuksena. Loin itse ornamentointikokoelman kuvien nuottikuvat sekä harjoitteluosion sisällön. Aineisto koostuu myös yhdestä haastattelusta sekä kirjallisista lähteistä.
Tutkielman myötä sain lisää tietoa pop-jazz-lauluornamentoinnin historiasta ja ornamentointien sisällöstä sekä sain selvyyttä kahden eri oppimismallin ja -metodin näkemyksistä kyseisestä tekniikasta. Analysoidessani ornamentointeja kävivät ilmi yleisimmät korukuvioissa käytetyt asteikot ja tavat kuvioiden rytmitykseen. Huomioin tutkielmassani sen, että afroamerikkalaisen lauluperinteen ja katolisen kirkkolaulun vaikutukset ornamenttien rytmityksiin ja melodioihin ovat kiistattomat. Yleisimmät skaalat olivat duuri, duuripentatoninen, molli sekä mollipentatoninen. Rytmeissä käytettiin yleisesti 16-osa- ja 32-osanuotteja sekä erilaisia trioleja. Sain myös jäsenneltyä lauluornamentoinnin oppimiseen ja opetukseen käytettyjä keinoja.