Laulajan rooli kamarimusiikissa
Yrjänä, Viena (2021)
Yrjänä, Viena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410880
Tiivistelmä
Valitsin opinnäytetyöni aiheeksi kamarimusiikin, koska se on minulle erityisen tärkeä musisoimisen muoto. Halusin selvittää muusikoiden ajatuksia ja asenteita kamarimusiikista ja sitä, miten laulajiin suhtaudutaan kamarimusiikin alalla. Selvitin aihetta olemassa olevasta kirjallisuudesta ja tein kyselyn, jonka lähetin kolmen ammattikorkeakoulun ja kolmen konservatorion opiskelijoille ja ammattilaisille.
Avasin työssäni kirjallisuuden perusteella kamarimusiikkia, kamarimusiikkiyhtyeiden toimintaa, ryhmän toimintaa sekä tarkemmin liedparien kokemuksia. Käytin lähteinäni yleensä kamarimusiikista kertovia teoksia sekä liedparien kokemuksista kertovaa kirjallisuutta.
Tein kyselyni käyttäen Webropol-palvelua. Kyselyyni vastasi 49 musiikin opiskelijaa ja ammattilaista. Vastaajista lähes kaikilla oli ainakin jonkin verran kokemusta kamarimusiikista. Valtaosa vastaajista, 30, oli laulajia, joskin usealla oli muitakin instrumentteja. Kamarimusiikkia soitetaan pääosin mielellään, mutta joukkoon mahtui sellaisiakin vastaajia, jotka eivät koe sitä kovin palkitsevaksi. Soittajat tekevät yleensä ottaen sitä mieluummin yhteistyötä laulajien kanssa, mitä enemmän heillä on kokemusta siitä.
Kirjallisuudesta sain osittain vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin, vaikkakin muuta kamarimusiikkia kuin liediä ei laulajien näkökulmasta käsitelty lähdeteoksissani. Tekemäni kysely antoi näkökulmaa siihen, minkälaisena laulajan roolia kamarimusiikissa pidetään nykyisin. Oli mieluisaa huomata, että kokemukset ovat pääosin positiivisia, mutta huonojakin kokemuksia mahtui mukaan. Toivoisin, että opinnäytetyöni herättäisi ajatuksia kamarimusiikin ilmapiiristä ja tulevaisuudessa kamarimusiikki koettaisiin kehittävänä ja kasvattavana osana muusikkoutta.
Avasin työssäni kirjallisuuden perusteella kamarimusiikkia, kamarimusiikkiyhtyeiden toimintaa, ryhmän toimintaa sekä tarkemmin liedparien kokemuksia. Käytin lähteinäni yleensä kamarimusiikista kertovia teoksia sekä liedparien kokemuksista kertovaa kirjallisuutta.
Tein kyselyni käyttäen Webropol-palvelua. Kyselyyni vastasi 49 musiikin opiskelijaa ja ammattilaista. Vastaajista lähes kaikilla oli ainakin jonkin verran kokemusta kamarimusiikista. Valtaosa vastaajista, 30, oli laulajia, joskin usealla oli muitakin instrumentteja. Kamarimusiikkia soitetaan pääosin mielellään, mutta joukkoon mahtui sellaisiakin vastaajia, jotka eivät koe sitä kovin palkitsevaksi. Soittajat tekevät yleensä ottaen sitä mieluummin yhteistyötä laulajien kanssa, mitä enemmän heillä on kokemusta siitä.
Kirjallisuudesta sain osittain vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin, vaikkakin muuta kamarimusiikkia kuin liediä ei laulajien näkökulmasta käsitelty lähdeteoksissani. Tekemäni kysely antoi näkökulmaa siihen, minkälaisena laulajan roolia kamarimusiikissa pidetään nykyisin. Oli mieluisaa huomata, että kokemukset ovat pääosin positiivisia, mutta huonojakin kokemuksia mahtui mukaan. Toivoisin, että opinnäytetyöni herättäisi ajatuksia kamarimusiikin ilmapiiristä ja tulevaisuudessa kamarimusiikki koettaisiin kehittävänä ja kasvattavana osana muusikkoutta.