Asiantuntijayrittäjän henkilöbrändin kehittäminen
Kinnunen, Henni (2021)
Kinnunen, Henni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510925
Tiivistelmä
Jokaisella meistä on henkilöbrändi, toisten ihmisten mielissä kehittynyt mielikuva meistä ihmisinä. Henkilöbrändi kehittyy kaiken tekemisemme ja sanomisemme perusteella. Suunnitelmallisesti toimimalla voimme ohjata suuntaa, johon henkilöbrändimme kehittyy. Asiantuntijayrittäjälle tälläinen henkilöbrändääminen on tärkeää, sillä luotettavalta henkilöbrändiltä ostetaan enemmän palveluita. Henkilöbrändääminen on tänä päivänä osa myös urasuunnittelua. Mitä luotettavampi ja vakuuttavampi brändisi on ja mitä enemmän olet esillä asiasi kanssa, sitä isompi on liikevaihtosi.
Tämä opinnäytetyö syntyi kirjoittajan omasta työelämälähtöisestä tarpeesta. Kirjoittaja aikoo valmistumisen jälkeen perustaa valmennusyrityksen ja haluaa kehittää itselleen vahvan henkilöbrändin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suuntaviivat tulevan henkilöbrändin kehittämiselle sekä tarjota aloittavalle yrittäjälle kuva siitä, mitä henkilöbrändääminen on ja miksi se on tärkeää.
Opinnäytetyö tuotettiin kehittämistyönä käyttäen hyödyksi benchmarking-menetelmää, eli vertaiskehittämistä. Teoriaosassa keskitytään henkilöbrändäämiseen, sen hyötyihin ja keinoihin. Kehittämisosassa kehitetään suuntaviivat tulevalle henkilöbrändille peilaten teoriaosaan ja benchmarkkauksen tuloksiin. Tässä kehittämis-työssä benchmarkattiin kahta samalla alalla olevaa yrittäjää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeät suuntaviivat kirjoittajan tulevalle henkilöbrändille ja valmennusyritykselle. Kirjoittajalle selkeni yrityksen perimmäinen tarkoitus, joka on tärkeää tuoda esiin kaikessa brändiviestinnässä. Henkilö ei itse voi arvioida henkilöbrändinsä kehittymisen onnistumista, sillä sen onnistumisen määrittää aina asiakas. Tässä opinnäytetyössä ei toteuteta itse brändiviestintää vaan työ sisältää pelkän suunnittelu- ja kehittämisosan. Tästä syystä olisi suositeltavaa seurata kyseessä olevan henkilöbrändin kehittymistä ja palata saatuihin tuloksiin myöhemmin.
Tämä opinnäytetyö syntyi kirjoittajan omasta työelämälähtöisestä tarpeesta. Kirjoittaja aikoo valmistumisen jälkeen perustaa valmennusyrityksen ja haluaa kehittää itselleen vahvan henkilöbrändin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suuntaviivat tulevan henkilöbrändin kehittämiselle sekä tarjota aloittavalle yrittäjälle kuva siitä, mitä henkilöbrändääminen on ja miksi se on tärkeää.
Opinnäytetyö tuotettiin kehittämistyönä käyttäen hyödyksi benchmarking-menetelmää, eli vertaiskehittämistä. Teoriaosassa keskitytään henkilöbrändäämiseen, sen hyötyihin ja keinoihin. Kehittämisosassa kehitetään suuntaviivat tulevalle henkilöbrändille peilaten teoriaosaan ja benchmarkkauksen tuloksiin. Tässä kehittämis-työssä benchmarkattiin kahta samalla alalla olevaa yrittäjää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeät suuntaviivat kirjoittajan tulevalle henkilöbrändille ja valmennusyritykselle. Kirjoittajalle selkeni yrityksen perimmäinen tarkoitus, joka on tärkeää tuoda esiin kaikessa brändiviestinnässä. Henkilö ei itse voi arvioida henkilöbrändinsä kehittymisen onnistumista, sillä sen onnistumisen määrittää aina asiakas. Tässä opinnäytetyössä ei toteuteta itse brändiviestintää vaan työ sisältää pelkän suunnittelu- ja kehittämisosan. Tästä syystä olisi suositeltavaa seurata kyseessä olevan henkilöbrändin kehittymistä ja palata saatuihin tuloksiin myöhemmin.