Ostomotivaation tunnistaminen eri asiakassegmenteissä
Pakanen, Erkka (2021)
Pakanen, Erkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510951
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus valaistusmarkkinan nykytilasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää LED-valaistuksen osuutta yrityskiinteistöjen valaistuksessa, syitä valaistussaneerauksen tekoon, alan kilpailutilannetta, ostomotiiveja ja kaikkien edellä mainittujen asioiden eroavaisuuksia eri toimialoilla ja eripuolilla Suomea. Tutkimusongelma on potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen, asiakassegmentointi ja asiakkaiden ostomotiivien tunnistaminen. Päätutkimuskysymys on, millaiset yritykset ovat potentiaalisia asiakkaita ja mitkä ovat heidän ostomotiivinsa? Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu useista kirja- ja verkkolähteistä sekä kirjoittajan omasta ammatillisesta kokemuksesta. Teoriaosuuden aiheita ovat asiakkaan tunnistaminen, asiakkaan profilointi, asiakassegmentit ja ostomotivaatio. Tutkimuksen primääriaineisto kerätään puolestaan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu yli 100 suomalaista yrityskiinteistön omistajaa puhelimitse.