Opiskelijoiden asenteet yrittäjyyteen
Kotiranta, Anna (2021)
Kotiranta, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kuvaa siitä, mitä mieltä opiskelijat ovat yrittäjyydestä ja sitä, miten he kokivat koulussa yrittäjyyskasvatuksen. Nostin esiin niitä keinoja, mitkä voisivat edesauttaa innostamaan nuori työllistämään itsensä yrittäjänä. Myös yrittäjyyden varjopuolia toin esiin. Etenkin yrittäjyydestä kiinnostuneelle opiskelijalle olisi hyvä antaa hyvät lähtökohdat yrittäjyyskoulutuksessa, joten tarkastelin yrittäjyysopintojen mielekkyyttä ja riittävyyttä.
Tässä tutkimuksessa kävin läpi yrittäjyysopintoja toisen asteen, ammattikorkeakoulun ja yliopisto opiskelijoiden näkökulmasta. Myös yleisesti tarkastelin nuorten positiivisia ja negatiivisia mielikuvia yrittäjyydestä. Olen ottanut työhöni myös omia mielipiteitä yrittäjyydestä, koska olen opiskelija. Päätutkimuskysymykseni opinnäytetyössäni oli ”Miten opiskelijoita voisi motivoida yrittäjyyteen?”.
Aineistona oli pääpiirteittäin kolme väitöskirjaa, joissa tutkittiin nuorten asenteita ja opintoihin liittyvää pohdintaa koskien yrittäjyyttä. Ensimmäinen kertoi ammattikoulun opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta, toinen kertoi ammattikorkeakoulun näkökulmasta ja kolmas kertoi yliopiston näkökulmasta koskien yrittäjyyttä. Myös tilastollisia esimerkkejä olen ottanut esille esimerkiksi, kuten kuinka moni korkeakoulu opiskelija päätyy yrittäjäksi. Aineistona olen myös käyttänyt yrittäjyydestä kertovia kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita. Myös pari kansainvälistä artikkelia on lähteenä.
Yleisesti opiskelijoiden asenteita ja mielipiteitä yrittäjyyttä kohtaan oli vaikea tutkia, koska tutkimuksia on tehty opintojen aikana, jolloin opiskelijalla saattaa olla erilainen käsitys ja asenne yrittäjyyttä kohtaan. Paljon oli vaikutusta ympäristöllä ja kasvatuksella. Akateemisia yrittäjiä oli vähemmän. Ammattikoulun käynyt nuori perustaa yrityksen todennäköisemmin. Tämä käsitys on kuitenkin muuttumassa.
Tässä tutkimuksessa kävin läpi yrittäjyysopintoja toisen asteen, ammattikorkeakoulun ja yliopisto opiskelijoiden näkökulmasta. Myös yleisesti tarkastelin nuorten positiivisia ja negatiivisia mielikuvia yrittäjyydestä. Olen ottanut työhöni myös omia mielipiteitä yrittäjyydestä, koska olen opiskelija. Päätutkimuskysymykseni opinnäytetyössäni oli ”Miten opiskelijoita voisi motivoida yrittäjyyteen?”.
Aineistona oli pääpiirteittäin kolme väitöskirjaa, joissa tutkittiin nuorten asenteita ja opintoihin liittyvää pohdintaa koskien yrittäjyyttä. Ensimmäinen kertoi ammattikoulun opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta, toinen kertoi ammattikorkeakoulun näkökulmasta ja kolmas kertoi yliopiston näkökulmasta koskien yrittäjyyttä. Myös tilastollisia esimerkkejä olen ottanut esille esimerkiksi, kuten kuinka moni korkeakoulu opiskelija päätyy yrittäjäksi. Aineistona olen myös käyttänyt yrittäjyydestä kertovia kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita. Myös pari kansainvälistä artikkelia on lähteenä.
Yleisesti opiskelijoiden asenteita ja mielipiteitä yrittäjyyttä kohtaan oli vaikea tutkia, koska tutkimuksia on tehty opintojen aikana, jolloin opiskelijalla saattaa olla erilainen käsitys ja asenne yrittäjyyttä kohtaan. Paljon oli vaikutusta ympäristöllä ja kasvatuksella. Akateemisia yrittäjiä oli vähemmän. Ammattikoulun käynyt nuori perustaa yrityksen todennäköisemmin. Tämä käsitys on kuitenkin muuttumassa.